انواع تخته کار در آشپزی

تخته کار پلی اتیلن ، تخته کار چوبی ، تخته کار پلاستیکی همگی یکی از جمله ابزار های مناسب و مورد کاربرد ویژه آشپز های حرفه ای محسوب می شوند. بهترین تخته کار همان گزینه ای است است که به راحتی می‌تواند تمیز شود و کمتر دچار برش و آثار خراشیدگی می شود. این تخته ها در اکثر رستوران ها، هتل ها و به طور کلی مراکز تهیه و ارائه غذا مانند کترینگ ها نیز یافت می شود. این تخته کار شما را آسانتر می کند و در اندازه های مختلف نیز عرضه می شود.

تخته کار پلی اتیلن

 

چرا به تخته کار نیاز داریم؟

آشپزهای حرفه‌ای اغلب به خاطر دوام و انعطاف‌پذیری کار خود، تخته کار را توصیه می‌کنند. تخته کار به طور کلی نسبت به لبه‌ های تیز چاقو انعطاف پذیر عمل می کنند. اگر یک تخته از یک ماده سخت مانند شیشه یا سنگ ساخته شده ‌باشد مقاومت خاصی در برابر آن وجود دارد و باعث می‌شود که چاقو تیز شود و لبه‌ های آن به طرف دیگر بچرخد. تخته برش پلاستیکی، گزینه خوبی در زمینه نگهداری و ریسک هایی این چنین است، که برای کار عالی هستند.

 

تخته کار پلاستیکی یک وسیله معمولی و ارزان است، که به طور گسترده در پردازش غذا و انواع برنامه‌ های مرتبط با مواد غذایی از جمله تخته برش، پیشخوان آشپزخانه، قفسه‌ها و سطوح حفاظتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی اتیلن پلاستیکی برخلاف بسیاری از پلاستیک‌های دیگر، مورد تایید کلیه سازمان های بهداشتی قرار گرفته ‌است. گفته شده‌ است که مولکول‌های این نوع پلاستیک نسبت به دیگر مواد پلاستیکی، فشرده و پایدار ترند، به این معنی که این جنس به طور قابل‌ توجهی کم‌تر از سایر مواد پلاستیکی می‌تواند وارد مواد غذایی شما در حین برش شود.

 

آسیب دیدن و احتمال فرسوده شدن این نوع تخته ها نیز بسیار کم است. تخته ‌های پلی‌اتیلن با چگالی بالا سازگاری عالی با انواع زیادی مواد دارند. آن هم چنین سفتی، انعطاف‌ناپذیری و مقاومت حرارتی بیشتری دارند؛ و یک انتخاب عالی برای کاربردهای ساختاری، برش، پوشش‌های محافظ، محسوب می شوند. دوام بالای این دست تخته کار ها عمر کاربردی آنها را نشان می دهد. این نوع تخته ها در اندازه های مختلف و البته متناسب با محیط مورد نظر کسب و کارتان می توانند طراحی و ارائه شوند.

 

بررسی تخته کار پلی اتیلن

 

تخته کار پلی‌اتیلن عموماً با چگالی بالا شناخته می‌شود، و یک پلاستیک محبوب برای برش مواد اولیه مانند گوشت، پیاز، سبزی و غیره است. برای رستوران‌ها، سرآشپزها و هر کسی که اغلب آشپزی می‌کند دلایل زیادی وجود دارد که از تخته کار پلی اتیلن به عنوان یک وسیله برتر برای برش استفاده کنند. اندازه ، رنگ، و ضخامت هر تخته برش از جمله مواردی است که قبل از خرید باید به آنها توجه داشته باشید.

 

یک تخته کار پلی‌اتیلن با چگالی بالا برای کاربردهای برش صنعتی در اندازه بزرگ طراحی شده ‌است. رنگ سفید و طبیعی این تخته با یک سطح بافت دار که جلوی از دست رفتن ظاهر را می گیرد از کدر شدن و کثیف شدن آن جلوگیری می کند. هر دو طرف این تخته ها بافت دار هستند. تمیز کردن آن ها نیز بسیار آسان است و عمدتاً با آب داغ و صابون تمیز می شوند. بهداشتی بودن این تخته ها به شما اجازه می دهند تا بدون دردسر از آن ها برای برش مواد غذایی مختلف استفاده کنید.

تخته کار پلی اتیلن

 

بررسی تخته کار چوبی

به طور کلی دو نوع تخته برش چوبی وجود دارد: چوب سخت و چوب نرم. چوب های سخت ، مانند افرا ، بلوط یا بامبو ، به راحتی به اندازه چوب های نرم خراب نمی شوند. با این حال ، چوب های نرم به سرعت مانند سایر چوبها ، چاقوی شما را کند نمی کنند.

 

بهترین انتخاب برای تخته کار چوبی چیست؟ چوب راش مناسبترین نوع محسوب می شود. ایمن بودن این نوع چوب مانند عملکرد تخته پلاستیکی است و اجازه رشد باکتری ها در آن وجود ندارد. به علاوه، این نوع چوب در کنار تیغه شما نسبت به دیگر چوب ها راحت‌تر و انعطاف پذیر تر عمل می کنند. البته فرقی نمی‌کند که کدام چوب را انتخاب کنید، بزرگ‌ترین مشکل با اکثر تخته‌های چوبی، این است که آن‌ها آب‌ را از گوشت جذب می‌کنند. و این مسئله می‌تواند منجر به رشد باکتری‌های خطرناک شود. سازمان‌های ایمنی غذایی معمولا توصیه می‌کنند که از تخته برش پلاستیکی استفاده کنید.

 

بررسی تخته کار چوبی در مقابل تخته پلاستیکی

تخته کار پلاستیکی ساخته ‌شده از پلی اتیلن آسان‌تر از جایگزین‌های چوبی آن عمل می کند. تمیز کردن صفحات برش با این جنس بسیار است. شما می توانید با کمک یک محلول ساده متشکل از سفید کننده و آب به سادگی آن را پاکیزه نمایید. اما تخته های برش چوبی به خراب می شوند و به شستشوی گسترده ای نیاز دارند.

سطح بی نظیر پلاستیکی یک تخته کار راحت‌تر از چوب یا جنس های مورد کاربرد دیگر هستند و بنابراین از لحاظ امنیت غذایی نیز بهتر عمل می کنند. چوب به طور طبیعی متخلخل است و شکاف ‌های کوچک و شیارهای ریز در تخته برش‌ های چوبی می‌تواند باعث رشد باکتری ها شود. به همین دلیل است که تخته برش‌های چوبی در آشپزخانه تجاری و صنعتی مجاز نیست. فواید استفاده از تخته کار پلاستیکی شامل موارد زیر است:

  • تمیز کردن آسان
  • استفاده از چاقو روی این تخته آسانتر صورت می گیرد.
  • دوام عالی
  • مقاومت در برابر مواد اسیدی
  • امکان انتخاب اندازه های سفارشی تخته مورد نظر

تخته کار پلاستیکی ساخته ‌شده از پلی اتیلن آسان‌تر از جایگزین‌های چوبی آن عمل می کند. تمیز کردن صفحات برش با این جنس بسیار است. شما می توانید با کمک یک محلول ساده متشکل از سفید کننده و آب به سادگی آن را پاکیزه نمایید. اما تخته های برش چوبی به خراب می شوند و به شستشوی گسترده ای نیاز دارند.

 

تخته کار پلاستیکی

 

مزایای استفاده از تخته کار جداگانه

استفاده از تخته‌ های جداگانه برای برش و آماده سازی گوشت خام، ماکیان، و غذاهای دریایی، سبزیجات و غیره را در نظر بگیرید. این کار از ایجاد باکتری در غذا و ماده مورد نظر جلوگیری می‌کند و در نتیجه نیاز های بهداشتی جهت آماده سازی رفع خواهد شد. شما حتی می‌توانید صفحات برش رنگی را خریداری کنید تا به شما کمک کند آن‌ها را از هم جدا نگه دارید. کم و یا زیاد بودن تخته ها به وسعت کار و محیط آشپزخانه صنعتی شما بستگی دارد. بنابراین انتخاب اندازه و تعداد تخته ها کاملاً به شما و کسب و کارتان وابسته است.

 

تخته کار پلاستیکی به سختی شکسته می شود. و با تیغه چاقو مهربان هستند و حتی پس از استفاده طولانی مدت آن را تیز می‌کند. این تخته ها ضخیم و محکم هستند که این مقوله می تواند عمر عملکردی آنان را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با آشپزخانه تهران پیام در واتساپ