انواع ترولی بیمارستانی

در آشپزخانه‌ های حرفه‌ای، مانند رستوران ها یا آشپزخانه های بیمارستانی ترولی بیمارستانی یک وسیله مکمل ضروری برای حمل و نقل کالا و توزیع غذا است. انعطاف ‌پذیری، ظرفیت و کارایی سیستم توزیع ترولی بیمارستانی از طیف وسیعی از تجهیزات و لوازم جانبی موجود برای فراهم کردن امکانات بی‌شماری به دست می‌آید.

 

ترولی بیمارستانی طیف متنوعی را برای سالن‌های ضیافت، با جنس فولاد ضد زنگ برای نگهداری و حمل و نقل مواد غذایی به صورت گرم، ترولی حمل غذای سرد، ترولی حمل ظروف غذاخوری، ترولی حمل لگن و دیگ، ترولی حمل سینی، ترولی سرویسی، ترولی به صورت کابین دار و بدون کابین و غیره شامل می شود.

ترولی بیمارستانی

 

اهمیت استفاده از ترولی بیمارستانی

اولویت بندی ارائه غذا و ظروف در استفاده از ترولی بیمارستانی اهمیت ویژه ای دارد. در حقیقت، این حمل و نقل مواد غذایی به بهترین شیوه است که کارایی خدمات غذایی را در یک رستوران یا یک محیط درمانی افزایش می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که هر وعده غذایی در دمای بهینه خود به اشخاص تحویل داده می‌شود و همه مشتریان از دریافت خدمت ارائه شده کاملا راضی هستند. کاربرد استفاده از ترولی بیمارستانی در رستوران های بزرگ، کلینیک ‌ها، موسسات آموزشی، و خانه‌ های مراقبت از سالمندان بیشتر به چشم می خورد. با اینکه عملاً محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد.

 

چه هدف شما پخت و ارائه غذاهای منجمد، سرد و یا داغ به طور جداگانه باشد و یا در ظروف چند بخشی، آنها را ارائه کنید، به یک ترولی بیمارستانی نیاز دارید؛ تا متناسب با نیازهای خود آنها را در اختیار مشتریان و افراد قرار دهید. اگرچه تهیه و گرم نگه داشتن غذا در مرحله پخت و آماده سازی بسیار اهمیت دارد، اما اگر در مرحله سرو نتوانید آنطور که باید عمل کنید در حقیقت بخش اعظمی از توانایی برای جذب مشتری را از دست خواهید داد.

 

کاربرد ترولی بیمارستانی در مراکز درمانی

هدف استفاده از ترولی بیمارستانی در این مراکز فارغ از تازه نگه داشتن غذا تمیز و فاقد میکروب بودن ( بهداشتی بودن) آنها است. مدت زمان تازه و سرد یا گرم نگه داشتن غذا در ترولی بیمارستانی زمان دارد. بیمارستان‌ها از ترولی های غذایی برای ارائه خدمات به منظور بهبود انتقال غذا استفاده می‌کنند. در ایران، اکثر بیمارستان‌های اصلی سیستم خدمات ترولی دارند. روش انجام کار به این صورت است که از آشپزخانه غذا برای هر بخش تقسیم می‌شود و در ترولی قرار داده می‌شود. سپس سینی‌ها بر روی این وسیله برای گرم ماندن یا سرد ماندن قرار داده می‌شوند. این فرآیند به حفظ کیفیت غذا، دما و ساختار سالم آن کمک می‌کند.

 

خدمات ترولی در بیمارستان ها به بهبود بافت کیفیت قابل ‌قبول غذا از لحاظ انتظارات بیماران کمک می‌کند، و مصرف مواد غذایی دور ریختنی یا بلا استفاده را در طول مدت حضور بیمار در بیمارستان کاهش می‌دهد ( البته این موضوع برای رستوران ها یا هتل ها نیز صدق می کند).

 

ترولی بیمارستانی سیار

 

انواع ویژگی های ترولی بیمارستانی

در ابتدای مطلب ذکر شد که ترولی بیمارستانی انواع مختلفی دارد. پر کاربرد ترین ترولی به دو بخشی گرم و سرد آن تقسیم می‌شوند. در این مدل یک مانع حرارتی جامد در داخل ایجاد شده و از انتقال گرما و سرما جلوگیری به عمل می آورد.

 

با کمک کنترل این وسیله، ترولی ها در حالت گرم برای انواع مختلف مواد غذایی و زمان ‌های سرویس‌دهی مختلف در طول هفته استفاده می‌شوند. همچنین ترولی بیمارستانی بدون کابین برای جابجایی مواد غذایی به صورت سرد و یا ظروف مختلف استفاده می شود. ترولی بیمارستانی گرم  و سرد مواد غذایی دارای ویژگی‌های بسیاری است، از جمله:

 

  • کنترل گرمایش طولانی مدت غذاهایی که باید گرم بمانند، به گونه‌ای که هر سینی دارای دمای مطلوب در طول زمان ارائه خدمات باشد.
  • امکان خنک کردن فعال با یک کمپرسور هوای سرد ( در ترولی های سرد و گرم)
  • ترولی کابین دار دارای درب های مختلف است که به آسانی کنترل کردن بخش سرد و گرم را آسان تر می‌کند.
  • دو چرخ ثابت و چهار چرخ گردان دارد، که جابجایی آسان برای کارکنان یک بیمارستان یا رستوران را تسهیل می‌کند.
  • قفسه‌ های ترولی بیمارستانی برای جلوگیری از سقوط ابزارها از همه سو مفید هستند.
  • برخی از ترولی ها دارای یک سینی قابل جابجایی و قابل گردش هستند و همچنین دارای ترمز هایی برای کنترل حرکت آن هستند.
  • ترولی بیمارستانی برای راحتی در فرآیند جابجایی بر روی دو یا سه گردونه با فشار نصب شده ‌است.
  • بدنه آن کاملا مقاوم است و عمر عملکردی آن را بسیار بالا برده است.
  • از امکانات موجود در این ترولی ها می توان به وجود سطل مخصوص برای ریختن مواد غذایی دور ریختنی یا غیر قابل استفاده اشاره کرد.

ترولی بیمارستانی

 

ترولی حمل ظروف کثیف و بزرگ

فارغ از جابجایی آسان غذا در ترولی بیمارستانی به صورت گرم یا سرد، امکان جابجایی ظروف بزرگ و کوچک نیز با ترولی پلاستیکی یا فلزی به آسانی فراهم می شود. این ترولی ها دارای چرخ های بلبرینگی هستند که جابجایی آسانتری دارند و برای بسیاری از کارکنانی که با این وسیله کار می کنند، سنگین شدن ترولی و جابجایی چندان مشکل نخواهد بود.

 

ترولی فلزی که برای حمل ظروف و غذا استفاده می شود عموماً از جنس پروفیل استیل و استنلس استیل ساخته می شود. نوع پلاستیکی ترولی حمل ظروف کثیف نیز عموماً از جنس پلی اتیلن است. در این نوع ترولی بیمارستانی نیز سطل هایی تعبیه شده است، که برای انتقال مواد غذایی دور ریختنی و بلااستفاده بکار برده می شود. عموماً در این نوع ترولی ها به جز ظروفی مانند بشقاب، ظروف کوچک نیز به آسانی قرار داده می شود.

 

تعداد طبقات این ترولی بیمارستانی نیز متفاوت است. عموم کاربرد آنها به جز رستوران یا هتل، شامل هواپیما و فروشگاه ها نیز می شود. در نتیجه انتقال ظروف به دشواری گذشته نخواهد بود و مانند ترولی مواد غذایی که امکان ریختن و از دست رفتن آنها وجود ندارد، امکان شکستن و از بین رفتن ظروف نیز به حداقل می رسد. در این نوع ترولی بیمارستانی پلاستیکی یا فلزی نیز ترمز هایی تعبیه شده است که امنیت کاربردی آن را افزایش می دهد. ترولی حمل سینی یا ترولی حمل لگن بیشترین تعداد قفسه ها را دارد و ترولی های سرویس نیز در حد همان ۳ طبقه می باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با آشپزخانه تهران پیام در واتساپ