۱۲ نکته‌ی ایمنی که به هنگام استفاده از باربیکیو باید به آن‌ها توجه کنید!

متاسفانه به هنگام استفاده از باربیکیو این امکان وجود دارد که همه چیز درآنی از لحظه از کنترل خارج شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سالانه ۱۷۰ هزار آتش سوزی در کشور اتفاق می‌افتد. از همین رو رعایت نکات ایمنی به هنگام کار با آتش ضروری است. فرقی نمی‌کند که از چه نوع مدل باربیکیو گازی و زغالی استفاده می‌کنید، در هر صورت شما باید نکات ایمنی استفاده از باربیکیو را در اولویت قرار دهید. ما در این مطلب از وبلاگ تهران کیچن ۱۵ نکته‎ی ایمنی که می‌تواند شما را از خطر دور نگه دارد، معرفی کرده‌ایم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

نکات ایمنی استفاده از باربیکیو

قبل از اینکه جوجه کباب، استیک یا همبرگرهای خود را روی باربیکیو دهید، بهتر است که نکات ایمنی که در زیر به آن‌ها اشاره کردیم را بخاطر بسپارید:

۱) بیرون و دور از خانه یا هر سازه‌ی دیگری شروع به کباب کردن نمایید.

بهتر است که پروسه‌ی کباب کردن را در بیرون از خانه انجام دهید چرا که بیشتر باربیکیوهای گازی و زغالی برای استفاده در فضای باز و در جایی که تهویه هوا وجود دارد، طراحی شده‌اند. هر دو نوع باربیکیو گازی و باربیکیو ذغالی مقدار زیادی مونوکسید کربن و دود در هنگام استفاده از خود تولید می‌کنند و به هوای آزاد نیاز دارند. شعله‌های آتش و مونوکسید کربن می‌توانند در داخل خانه منجر به آتش سوزی، بخارات سمی یا حتی انفجار گاز شوند. از این رو شما با قرار دادن باربیکیو در داخل خانه ممکن است جان خود و خانواده‌تان را بخطر بیندازید.

اگر جرقه‌ای بر روی وسیله‌ای از خانه بیفتد، می‌تواند به سرعت آتش بگیرد. شما نباید اجازه دهید شعله‌ور شدن کباب‌پز باربیکیو به آتش‌سوزی خانه تبدیل شود. همینطور بهتر است که باربیکیو خود را از نزدیک درختان یا شاخه‌های آویزان دور نگه دارید. شاخه‌های درختان در فصل تابستان ممکن است در صورت نزدیکی به باربیکیو آتش بگیرند. همینطور شما باید گلدان و گیاهان را از محلی که در آن قرار است از باربیکیو استفاده کنید دور نگه دارید. همینطور نباید از باربیکیو در کنار سیم‌های برق استفاده کنید. علاوه بر این هرگز به هنگام استفاده از باربیکیو آن را بدون مراقب رها نکنید. مخصوصا در ماه‌های تابستان همه چیز پتانسیل آتش گرفتن را دارد.

البته برخی از انواع باربیکیو آپارتمانی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها در داخل خانه و پاسیوها استفاده کرد. اما با این حال نباید هرگز از آن‌ها بدون تجهیزات مناسب کباب استفاده کرد. لیستی از انواع باربیکیو آپارتمانی را می‌توانید در بین محصولات تهران کیچن بیابید.

۲) باربیکیو را روی سطح صاف و یکدست قرار دهید.

یکی دیگر از نکات ایمنی استفاده از باربیکیو این است که حتما آن را روی سطح ثابت مانند دال بتنی قرار دهید تا در حین پخت غذا مشکلی پیش نیاید. ممکن است روی سطوح شیب‌دار یا سطوح ناهموار باربیکیو به راحتی واژگون شود و باعث آتش‌سوزی گردد.

۳) از سالم بودن شیلنگ‌ گاز مطمئن شوید.

حتما شیلنگ اتصال گاز را بررسی کنید و از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. این موضوع در مورد باربیکیوهای گازی بسیار مهم است و همیشه باید پس از تعویض شیلنگ گاز شهری یا کپسول، نشتی را بررسی کنید. بدین منظور نقاط اتصال اصلی بین شیلنگ گاز شهری یا کپسول و و رگلاتور و سیلندر و محل اتصال شیلنگ به مشعل‌ها را بررسی کنید. اگر شل بودند آن‌ها را سفت کنید. همینطور می‌توانید از محلول آب و صابون کمک بگیرید و آن را روی شیلنگ بمالید. سپس گاز را باز کنید. اگر نشت گاز وجود داشته باشد، حباب‌هایی در اطراف شلنگ تولید می‌شود. اگر حبابی ایجاد نشد، باربیکیو شما ایمن و آماده اشتعال است.

۴) گریل را فقط در صورتی روشن کنید که درب آن باز باشد.

اگر باربیکیو را در حالی که درب آن بسته است، روشن کنید، ممکن است گاز در داخل آن جمع شود. بدین ترتیب هنگامی که مشتعل می‌شود، می‌تواند منفجر گردد و به شما و وسایل اطراف شما آسیب وارد کند. اگر فوراً روشن نشد، درب را باز نگه دارید و چند دقیقه صبر کنید و دوباره امتحان کنید. هنگام روشن کردن باربیکیو ذغالی نیز فقط از مایع فندکی زغالی استفاده کنید و از بنزین یا نفت برای روشن کردن آن خودداری نمایید. این‌ها مایعات بسیار فرار هستند و می‌توانند منفجر شوند.

۵) هرگز باربیکیو را بدون مراقبت رها نکنید.

یکی دیگر از نکات ایمنی استفاده از باربیکیو این است که هرگز آن را بدون مراقبت رها نکنید. باربیکیوها پس از روشن شدن نیاز به نظارت دائمی دارند. توجه کنید که حجم آتش در هر دقیقه دوبرابر می‌شود، بنابراین همیشه باید مراقب باربیکیو خود باشید. از قبل در مورد همه‌ی وسایل موردنیاز برای آشپزی برنامه‌ریزی کنید تا مجبور نشوید برای آوردن چیزی به داخل خانه بروید. می‌توانید از کس دیگری برای آوردن وسایل موردنظرتان کمک بگیرید.

همینطور به هنگام استفاده از باربیکیو آنقدر دور نروید که نتوانید به موقع خطر را تشخیص داده و نسبت به آن واکنش نشان دهید. هر خطری می‌تواند در یک چشم به هم زدن رخ دهند و شما باید همیشه دوروبر باربیکیو باشید تا بتوانید از آن مراقبت کنید.

نکات ایمنی استفاده از باربیکیو
نکات ایمنی استفاده از باربیکیو

۶) بچه‎ها و حیوانات خانگی را از باربیکیو دور نگه دارید.

مطمئن شوید که کودکان و حیوانات خانگی حتی پس از اتمام پخت از باربیکیو فاصله دارند. باربیکیوها پس از استفاده حداقل تا یک ساعت داغ می‌مانند. همینطور این احتمال وجود دارد که حیوانات خانگی یا کودکان ناآگاهانه کاری انجام دهند که باعث فاجعه شود. بهتر است در حین استفاده از باربیکیو، به بچه‎ها و حیوانات خانگی خود چیز دیگری برای سرگرمی بدهید. قبل از قرار دادن باربیکیو، به چیدمان حیاط خود و مناطق پر رفت و آمد فکر کنید تا مانعی برای استفاده از باربیکیو وجود نداشته باشد.

۷) همیشه برای خاموش کردن آتش آماده باشید.

یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی استفاده از باربیکیو این است که یاد بگیرید چگونه شعله‌ور شدن آتش را به حداقل برساید. نشان دادن مهارت‌های خود به عنوان کباب‌پز خبره یک چیز است و قرار داد دوستان و خانواده‌تان در معرض خطر آتش‌سوزی چیز دیگری است. همیشه به یاد داشته باشید که آتش به سرعت حرکت می‌کند. پس یک کپسول آتش نشانی را نزدیک باربیکیو نگه دارید و نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید. همچنین نگه داشتن یک سطل شن و ماسه یا نمک و جوش شیرین نیز در کنار باربیکیو مفید است و می‌تواند آتش سوزی را کنترل کند. هر چند که کپسول آتش‌نشان همیشه مطمئن‌ترین گزینه است. اما هرگز از آب برای خاموش کردن آتش‌ چربی استفاده کنید.

۸) به طور منظم باربیکیو خود را تمیز کنید.

توجه کنید که یکی از دلایل اصلی شعله ور شدن آتش در باربیکیوها، باقیمانده تکه‌های غذا روی توری‌ها، برنر و ذغال داغ است. تجمع بقایای غذا می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود. به همین خاطر شما باید باربیکیو گازی ذغالی خود را بعد از هر بار استفاده با برس مخصوص آن تمیز کنید و سینی چکه‌گیر آن را خالی نمایید. توجه کنید که استفاده از باربیکیو باعث می‌شود که چربی روی صفحات و سینی چکه‌گیر جمع شود. در صورتی که آن را به طور منظم تمیز نکنید، می‌توانید به عنوان سوخت عمل کند و در حین استفاده از باربیکیو آتش بگیرد.

برای تمیز کردن باربیکیو ابتدا آن را خاموش کنید. سپس در حالی که شلف توری و برنرها کمی خنک شده‌اند اما هنوز گرم هستند، یک برس گریل بردارید و ذرات غذایی که روی آن‌ها چسبیده‌اند را تمیز کنید. در صورتی که باربیکیو خنک شده باشد، می‌توانید آن را به مدت ۱۵ دقیقه گرم کنید و سپس شلف توری و برنرها را برس بزنید.

در مجله تهران کیچن بخوانید:

۹) لباس مناسبی بپوشید.

در ادامه مطلب نکات ایمنی استفاده از باربیکیو باید بگوییم که لباس‌هایی که آستین‌های بلند یا قطعات آویزان دارند نپوشید چرا که به هنگام نزدیک شدن به شعله به راحتی آتش‌ می‌گیرند. همینطور باید از پیش بند و دستکش‌های ضدحریق استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید از خود در برابر شعله‌های آتش محافظت نمایید.

۱۰) کپسول گاز و ذغال را پس از استفاده در مکانی مناسب نگهداری کنید.

کپسول گاز باید در خارج از خانه به صورت ایستاده و در مکانی با تهویه خوب و سایه‌دار نگهداری شود. نگهداری از آن در داخل خانه خطر آتش‌سوزی ایجاد می‌کند. همینطور ذغال را در قوطی فلزی دور از خانه قرار دهید. توجه کنید که نگهداری غلط ذغال می‌تواند منجر به شعله‌های آتش شود.

۱۱) تا زمانی که باربیکیو سرد نشده باشد، آن را نپوشانید.

قبل از دور شدن از باربیکیو دوباره همه چیز را بررسی کنید و مطمئن شوید که گاز بسته است. همینطور توجه کنید که حتی بعد از ۱ ساعت ممکن است باربیکیو هنوز داغ باشد. برای جلوگیری از هر گونه سوختگی باربیکیو تا زمانی که مطمئن نشده‌اید کامل خنک شده است، آن را جابجا نکنید یا نپوشانید.

۱۲) باربیکیو را به درستی خاموش کنید.

فراموش نکنید که بعد از اتمام کار، باربیکیو را به درستی خاموش کنید. شما باید منبع سوخت را چه گاز شهری باشد یا کپسول ببندید.

سخن پایانی

ما در بالا به طور مفصل نکات ایمنی استفاده از باربیکیو صحبت کردیم. اگر شما به دنبال خرید باربیکیو هستید، خوشبختانه امکان خرید و سفارش آن از آشپزخانه تهران وجود دارد. باربیکیو تهران کیچن یکی از معتبرترین مراکز تولید باربیکیو در تهران می‌باشد که امکان سفارش انواع باربیکیو را طبق سلیقه و نیاز شما فراهم کرده است. از طریق وبسایت باربیکیو تهران کیچن می‌توانید انواع کباب پز را به همراه مشخصات کامل آن‌ها مشاهده کنید و نسبت به خرید باربیکیو موردنظرتان اقدام نمایید.

کلیک کنید: مشاهده مدل‌های مختلف باربیکیو

خوشبختانه امروزه تنوع در باربیکیوها بسیار بالاتر رفته است و به راحتی می‌توانید باربیکیویی متناسب با نیاز‌تان را خریداری نمایید. البته در صورتی که نتوانستید، باربیکیو مدنظرتان را بیابید، می‌توانید آن را سفارشی‎‌سازی نمایید. تهران کیچن این امکان را برای مشتریان فراهم کرده است که باربیکیو خود را با ویژگی‌های مدنظرشان سفارش دهند. تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی آشپزخانه تهران (فروشنده تجهیزات آشپزخانه صنعتی) دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می‌باشد. برای دریافت مشاوره رایگان برای خرید باربیکیو می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۸۴۲۹۹۴۳ – ۰۹۱۲۲۱۵۰۱۵۴ تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با آشپزخانه تهران پیام در واتساپ