راهنمای کامل و صفر تا صد راه اندازی رستوران بیرون بر

راه اندازی رستوران بیرون بر

تا به حال به راه اندازی رستوران بیرون بر فکر کرده‌اید؟ صنعت مواد غذایی پس از همه‌گیری COVID-19 رونق گسترده‌ای را تجربه کرد. به عنوان مثال، در طول سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۰، چهار شرکت برتر حوزه غذای بیرون بر در ایالات متحده شاهد افزایش درآمد ۳ میلیارد دلاری بودند. از آن زمان به بعد، نیاز افراد برای سفارش از رستوران‌های بیرون بر بیشتر شده و افراد زیادی برای کسب درآمد، وارد این بخش شده‌اند؛ اما برای راه اندازی رستوران بیرون بر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ اصلا راه اندازی رستوران بیرون بر در ایران صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ در این مقاله از تهران کیچن، قصد داریم به همه این سوالات پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

راه اندازی رستوران بیرون بر

رستوران بیرون بر یا تحویل غذا به افراد خارج از محیط رستوران و غذاخوری، به دلیلی سهولت در سفارش، طرفداران زیادی پیدا کرده است. خدمات تحویل آنلاین غذا (OrderingFood) و رستوران داران نیز در حال گسترش خدمات خود برای پاسخگویی به این تقاضای جدید هستند.

قبلا تنها در شهرهای بزرگ می‌شد رستوران بیرون بر پیدا کرد و از آن سفارش داد، اما امروزه تقریبا در هر جایی می‌توان این نوع رستوران‌ها را پیدا کرد و دیگر محدود به مناطق بزرگ شهری نیستند.

اگر شما نیز به حوزه رستوران داری علاقه دارید اما نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی بکنید، می‌توانید در ابتدای راه این ایده کسب و کار را مد نظر قرار دهید و یک رستوران بیرون بر راه اندازی کنید؛ اما چگونه؟ در این مطلب به مراحل راه اندازی رستوران بیرون بر به صورت کامل اشاره خواهیم کرد که می‌تواند برایتان مفید و جالب باشد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله “کترینگ چیست؟ تمام چیزهایی که باید بدانید!” را نیز در بخش وبلاگ سایت آشپزخانه تهران مطالعه کنید.

مراحل راه اندازی رستوران بیرون بر

تصمیم گیری در مورد چگونگی راه اندازی یک رستوران بیرون بر مستلزم دنبال کردن چندین مرحله تعریف شده است تا هم از هدر رفت سرمایه‌تان جلوگیری کنید، هم این که به موفقیت و سوددهی برسید. مراحلی مثل:

۱- مشخص کردن اهداف و تدوین یک برنامه‌ی میان مدت و بلند مدت

قبل از شروع هر کاری مخصوصا کاری مثل راه اندازی رستوران بیرون بر، باید برنامه‌ریزی کرده و اهداف‌تان را مشخص نمایید. برای این کار نیاز است که به صورت همه جانبه به موضوع و کاری که می‌خواهید انجام دهید، نگاهی انداخته و مشکلات و راه حل‌های احتمالی آن‌ها را شناسایی نمایید.

وجود یک پیش زمینه ذهنی، کمک می‌کند تا با آمادگی کاملی قدم در عرصه‌ی رستوران داری گذاشته و با مواجه شدن به مشکلات، شوکه نشوید. از طرفی، حوزه‌ی رستوران بیرون بر، در حال حاضر به یک حوزه‌ی پر رقابت بدل شده و در هر شهر و منطقه‌ای، می‌توان یک رستوران بیرون بر را پیدا کرد که زبان زد خاص و عام است و شهرت دارد.

وجود یک طرح کسب و کار (Business plan) به شما کمک می‌کند تا بتوانید نیازهای بازار را شناسایی و در بخش‌هایی که رقبایتان ورود نکرده‌اند، ورود کرده و در مدت زمان کوتاهی، رشد کنید.

مراحل راه اندازی رستوران بیرون بر

۲- انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی رستوران بیرون بر

بعد از مشخص کردن اهداف و تدوین یک برنامه‌ی میان مدت و بلند مدت؛ دومین کاری که باید انجام دهید، انتخاب یک مکان مناسب برای افتتاح رستوران بیرون بر است. در انتخاب محل برای راه اندازی رستوران بیرون بر، باید به این نکات توجه نمایید:

  • متراژ محیط
  • در دسترس بودن محل برای افراد
  • فاصله محل با راه‌های اصلی شهری
  • حجم عبور و مرور افراد از مقابل محل انتخابی
  • حتی فاصله‌ی محل با ادارات و شرکت‌های خصوصی و دولتی

با در نظر گرفتن این معیارها، می‌توانید محلی را انتخاب نمایید که بسیار ایده‌آل است و کمک‌تان می‌کند که خیلی زود، دیده شوید.

انتخاب یک محل مناسب کار بسیار حساسی است و باید با دقت تمام آن را انجام دهید. اگر محل انتخابی شما مناسب و ایده‌آل نباشد، ممکن است اصلا مشتری جذب نکنید یا مشتریان‌تان آن طور که شما می‌خواستید، نباشند.

علاوه بر نکات ذکر شده، محل انتخابی شما باید از نظر سیستم فاضلاب ساختمان، انشعابات آب، برق، گاز و تلفن، داکت مکش و دمش در ساختمان، رعایت نکات ایمنی و حتی از نظر کاربری نیز شرایط مناسبی داشته باشد تا در گذر زمان، مشکلی برایتان به وجود نیاید.

۳- انتخاب یک نام تجاری و طراحی نشان و لوگوی مخصوص خودتان

سومین کاری که در راه اندازی رستوران بیرون بر می‌توانید انجام دهید، این است که یک اسم رستوران لاکچری و لوگوی تجاری انتخاب نماید. حتما باید به این نکته توجه کنید که مردم شما را با نام و لوگوی تجاریتان خواهند شناخت، پس باید اسمی انتخاب شود که مناسب باشد.

در انتخاب اسم و طراحی لوگو تجاری، کافی است به برخی نکات ساده توجه نمایید. مثل:

  • اسم انتخابی به اسم رقبایتان شباهت نداشته باشد.
  • لوگو از نمونه‌های دیگر کپی نشده باشد.
  • سعی کنید اسم انتخابی‌تان جزو اسامی باشد که مردم در مکالمات روزانه استفاده می‌کنند. در این حالت می‌توانید انتظار داشته باشید که اسم برندتان از خاطر مردم پاک نمی‌شود.

توجه داشته باشید که می‌توانید این مرحله و مرحله‌ی اول را همزمان پیش ببرید و مشکلی از این بابت وجود ندارد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله “بیش از ۲۰۰ جملات انگیزشی برای جذب مشتری” را نیز مطالعه کنید.

رستوران بیرون بر

۴- مرحله استخدام پرسنل

برای این که بتوانید خدمات دهی در زمینه‌ی تحویل غذا را انجام دهید، نیاز است که حتما پرسنل و کادر مجربی نیز استخدام کرده باشید. وجود یک پرسنل کاربلد و ماهر سبب خواهد شد تا غذاهایی که توسط رستوران بیرون بر شما آماده می‌شوند، خوشمزه شده و خیلی سریع شناخته شوید. پرسنلی که می‌توان برای یک رستوران بیرون بر استخدام کرد، عبارتند از:

  • مدیر آشپزخانه
  • حسابدار مسلط
  • یک یا چند منشی برای گرفتن سفارش غذا
  • یک یا چند صندوقدار و مسئول فروش و کانتر
  • سرآشپز مجرب
  • یک یا چند آشپز ماهر
  • کارگر آشپزخانه
  • سالاد زن ماهر
  • کباب زن ماهر
  • سالن کار
  • نظافتچی ماهر
  • پیک غذایی
  • کارشناس بازاریابی و تبلیغات

در استخدام هر یک از کارکنان و پرسنل آشپزخانه، باید دقت زیادی به خرج دهید، اما این دقت و توجه در استخدام پیک باید چندین برابر باشد. شاید برایتان سوال باشد که چرا؟

باید به این نکته اشاره کنیم که پیک، در واقع نماینده شما در درب خانه‌ی مشتریانتان است. هر گونه اهمال کاری، بد رفتاری، بد اخلاقی و کار نابلدی به نام رستوران شما زده خواهد شد، نه پیک! پس سعی کنید افرادی را به عنوان پیک استخدام نمایید که مناسب و با مردم در هر شرایطی برخورد درستی داشته باشند.

از طرفی، چون غذا مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است، باید افرادی را بر گزینید که از سلامت کافی برخوردار بوده و مشکلی از این بابت نداشته باشند. غذای بهداشتی و خوشمزه کمک خواهند کرد تا برند شما جا بیفتند و خیلی سریع‌تر شناخته شوید.

تجهیزات راه اندازی رستوران بیرون بر

۵- خرید تجهیزات برای راه اندازی رستوران بیرون بر

بعد از مشخص کردن محل و انتخاب پرسنل، باید برای خرید تجهیزات آشپزخانه و رستوران بیرون بر اقدام نمایید. خرید تجهیزات باکیفیت و مناسب به شما کمک خواهد کرد تا راندمان بهتری داشته باشید و بتوانید با بالاترین کیفیت ممکن، سفارش مشتریان‌تان را آماده نمایید.

از تجهیزاتی که برای راه اندازی رستوران بیرون بر نیاز است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اجاق گاز صنعتی: اجاق گاز صنعتی برای پخت و پز در مقیاس بزرگ طراحی شده است. اجاق‌های گاز صنعتی دارای تعداد شعله بیشتری نسبت به نوع خانگی آن‌ها هستند و قابلیت تحمل حرارت و استفاده مداوم را دارند. تمیز کردن آنها راحت و  استفاده‌شان آسان است.
  2. کانتر گرم: کانتر گرم برای نگه داشتن غذاها در دمای مناسب و آماده سرو استفاده می‌شود. این دستگاه به خصوص برای رستوران‌هایی که غذاها را آماده و در معرض دید مشتریان نگه می‌دارند، مفید است.
  3. ماشین ظرفشویی: ماشین ظرف‌شویی صنعتی برای شستن ظروف زیاد در کوتاه‌ترین زمان طراحی شده‌اند. ماشین‌های ظرف‌شویی صنعتی دارای قدرت و ظرفیت بیشتری نسبت به مدل‌های خانگی هستند و برای محیط‌های پرتردد مانند رستوران‌ها ایده‌آل هستند.
  4. دستگاه استریل وسایل آشپزخانه: برای اطمینان از بهداشت و پاکیزگی وسایل و ظروف آشپزخانه، دستگاه استریل وسایل آشپزخانه استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها از حرارت، بخار یا مواد شیمیایی برای از بین بردن میکروب‌ها و جلوگیری از آلودگی‌ها استفاده می‌کنند.
  5. دستگاه سبزی خرد کنی: دستگاه سبزی خرد کنی برای خرد کردن سریع و یکنواخت انواع سبزیجات در حجم بالا استفاده می‌شود. برای رستوران‌هایی که نیاز به آماده‌سازی سریع مواد اولیه دارند، بسیار کارآمد است.
  6. دستگاه سرخ کن صنعتی: دستگاه سرخ کن صنعتی با ظرفیت بالا برای سرخ کردن مقادیر زیاد مواد غذایی در یک زمان طراحی شده است. این دستگاه‌ها اغلب دارای سیستم‌های کنترل دما و زمان هستند تا کیفیت غذا را حفظ کنند.
  7. کباب پز: کباب پز صنعتی برای پخت انواع کباب‌ها در حجم بالا طراحی شده است. این دستگاه‌ها ممکن است بر اساس سوخت مورد استفاده شان (مانند گاز، زغال یا برق) متفاوت باشند و به طور خاص برای تولید حرارت یکنواخت و پخت مؤثر طراحی شده‌اند.
  8. سینک ظرفشویی صنعتی: سینک ظرف‌شویی صنعتی معمولاً از جنس استیل ضد زنگ ساخته می‌شود و برای شستشو و آماده‌سازی حجم بالایی از ظروف و مواد غذایی مناسب است. این سینک‌ها معمولاً دارای فضای کافی برای شستشوی راحت‌تر هستند و می‌توانند شامل بخش‌های جداگانه برای شستشو، آبکشی و ضدعفونی کردن باشند.
  9. وان شست و شوی استیل: وان شست‌و‌شوی استیل معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود و به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی، خش و فرسایش، انتخاب ایده‌آلی برای محیط‌های پرتردد و مرطوب است. سطح صاف و براق استیل تمیز کردن را آسان می‌کند و باعث می‌شود تا میکروب‌ها و باکتری‌ها به سختی روی آن باقی بمانند.
  10. چرخ گوشت صنعتی: چرخ گوشت صنعتی یک دستگاه قدرتمند برای چرخ کردن انواع گوشت در مقادیر زیاد است. این دستگاه‌ها معمولاً از جنس استیل ساخته شده و طراحی آن‌ها برای تمیز کردن آسان و بهداشتی است. استفاده از چرخ گوشت صنعتی به کارایی بالا در آماده‌سازی غذا کمک می‌کند.
  11. یخچال و فریزر صنعتی: یخچال و فریزر صنعتی برای نگهداری حجم بالای مواد غذایی در دمای مناسب طراحی شده‌اند. یخچال‌ها و فریزرهای صنعتی دارای فضای داخلی بزرگ و سیستم‌های خنک‌کننده قدرتمند هستند که اطمینان از تازگی و سلامت مواد غذایی را فراهم می‌کنند. آن‌ها اغلب دارای قفسه‌های قابل تنظیم و درهای محکم هستند تا به راحتی بتوان مواد غذایی مختلف را سازماندهی کرد.
  12. کابینت استیل صنعتی: کابینت استیل صنعتی در آشپزخانه‌های صنعتی برای ذخیره‌سازی امن و بهداشتی ابزار و مواد غذایی استفاده می‌شوند. آن‌ها در برابر زنگ‌زدگی مقاوم هستند و به راحتی تمیز می‌شوند. کابینت‌های دیواری و زمینی فضای ذخیره‌سازی را افزایش می‌دهند و کمک می‌کنند تا فضای کاری آشپزخانه منظم و تمیز باقی بماند.
  13. دستگاه خمیر گیر و خمیر پهن کن: دستگاه خمیر گیر و خمیر پهن کن برای آماده‌سازی خمیر در رستوران‌ها استفاده می‌شوند. خمیرگیرها خمیر را به صورت یکنواخت و کارآمد مخلوط می‌کنند، در حالی که دستگاه‌های خمیر پهن کن به آماده‌سازی خمیر برای پیتزا، نان و سایر محصولات نانوایی کمک می‌کنند. این دستگاه‌ها نه تنها زمان آماده‌سازی را کاهش می‌دهند، بلکه کیفیت و یکنواختی خمیر را نیز بهبود می‌بخشند.
  14. دستگاه یخ‌ساز صنعتی: دستگاه یخ ساز صنعتی قادر به تولید حجم بالایی از یخ در مدت زمان کوتاه است. یخ‌سازهای صنعتی برای رستوران‌هایی که به مقادیر زیادی یخ برای نوشیدنی‌ها و سایر کاربردها نیاز دارند، ایده‌آل هستند. آن‌ها با دوام، کارآمد و قادر به تولید یخ با اشکال و اندازه‌های مختلف هستند.
  15. هود صنعتی آشپزخانه: هود صنعتی آشپزخانه بخش مهمی در هر آشپزخانه رستوران است، به ویژه در محیط‌هایی که به صورت بیرون بر خدمات ارائه می‌دهند. این هودها با قدرت بالا بخار، دود، چربی و بوهای ناشی از پخت و پز را جمع‌آوری می‌کنند و به این ترتیب، هوای آشپزخانه را تمیز و قابل تحمل نگه می‌دارند.
  16. اره استخوان بر: اره استخوان بر در آشپزخانه‌های صنعتی رستوران‌های بیرون بر، ابزار مهمی برای برش دقیق و سریع گوشت‌ها و استخوان‌ها است. این دستگاه‌ها امکان برش گوشت‌های بزرگ و سفت را به راحتی فراهم می‌کنند و برای آماده‌سازی انواع گوشت‌ها در حجم‌های بالا بسیار مفید هستند. اره استخوان بر به طور خاص برای برش با دقت بالا و حفظ کیفیت و بافت گوشت طراحی شده است و معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند.

به عنوان یک پیشنهاد کاربردی، سعی کنید که تجهیزات مورد نیازتان، کیفیت و کارایی بالایی داشته باشند. خرید تجهیزات برای رستوران‌های بیرون بر به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود و اهمیت زیادی دارد.

آشپزخانه تهران (تهران کیچن) یکی از معتبرترین تامین کنندگان تجهیزات و ملزومات آشپزخانه‌های صنعتی و رستورانی در ایران است که بستر مطمئن و امنی را برای سفارش تجهیزات پیش روی شما قرار می‌دهد.

از طریق وب سایت تهران کیچن می‌توانید قیمت انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی را ببینید و خرید خود را آگاهانه انجام دهید. انواع و اقسام تجهیزات آشپزخانه و رستوران بیرون بر در تهران کیچن موجود هستند که می‌توانید بر اساس نیاز و هدفی که دارید، انتخاب‌شان نمایید.

برای مشاهده‌ی کل محصولات موجود در آشپزخانه تهران (تهران کیچن) کافی است به صفحه “خرید تجهیزات رستوران بیرون برمراجعه کنید.

هزینه راه اندازی رستوران بیرون بر

۶- طراحی منو

بعد از این که تجهیزات مورد نیازتان را خریداری کردید، باید یک منوی اختصاصی برای رستوران‌تان طراحی کنید. در طراحی کردن منو، لازم است که به برخی جزئیات توجه نمایید. مثل:

  • نیاز کاربران و بازار
  • سلیقه‌ی مردم
  • توانایی آشپز و پرسنل رستوران

بعد از توجه به این موارد، باید قیمت غذاهایی که قرار است آماده کنید را نیز با در نظر گرفتن هزینه‌ی مواد اولیه و پرسنل، تعیین کنید. باید قیمتی را در نظر بگیرید که نه خیلی گران باشد و نه خیلی ارزان. برای این کار، کافی است نگاهی به منوی رقبایتان بیندازید.

۷- گرفتن مجوز از ارگان‌های مربوطه، آخرین مرحله‌ی راه اندازی رستوران بیرون بر

برای این که بتوانید به صورت قانونی و رسمی به عنوان یک رستوران بیرون بر فعالیتتان را آغاز نمایید، باید مجوز داشته باشید. مجوزهای مختلفی هم برای راه اندازی یک رستوران بیرون بر نیاز است. مثل: مجوز کسب از اتحادیه صنفی رستوران و کافه، گواهی مرکز بهداشت برای پرسنل، مجوز اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی، مجوزهای مربوط به ساختمان و …

برای آگاهی از این مجوزها، کافی است به  سراغ اتحادیه اغذیه فروشان یا چلو کبابی‌ها در شهرتان بروید. در این مرحله باید صبور باشید تا روند اداری و قانونی برای اعطای مجوز به شما طی شود.

بعد از طی کردن این ۷ مرحله، رستوران بیرون بر شما راه‌اندازی شده و باید به دنبال جذب مشتری یا در اصطلاح عمومی، بازاریابی باشد. هر چه مشتریان هدفمند خود را بهتر بشناسید و بر اساس نیاز آن‌ها، غذا آماده کنید، به مرور زمان بر تعداد مشتریانتان افزوده خواهد شد و نباید در این مورد نگرانی داشته باشید.

بهداشت، لذیذ بودن غذاها، قیمت مناسب و بسته‌بندی درست از جمله دلایلی هستند که به صورت مستقیم روی بازاریابی و جذب مشتریان تاثیر می‌گذارند و نباید به آن‌ها بی‌توجهی کنید.

هزینه های راه اندازی رستوران بیرون بر

راه اندازی رستوران بیرون بر یک ایده کسب و کار هیجان‌انگیز است که می‌تواند بازدهی مالی قابل توجهی داشته باشد. با این حال باید درک کاملی از هزینه‌های مرتبط با راه‌اندازی این کسب و کار داشته باشید. در جدول زیر، یک دیدگاه جامع از این هزینه‌ها ارائه شده است.

هزینه‌های اولیه راه اندازی رستوران بیرون بر
  • اجاره یا خرید مکان: هزینه‌ها متغیر است و به موقعیت جغرافیایی و اندازه فضا بستگی دارد.
  • تجهیزات آشپزخانه: شامل اجاق‌گاز، یخچال، فر و  تجهیزات اساسی دیگر. هزینه‌ها بسته به کیفیت و تعداد دستگاه‌ها متفاوت است.
  • مواد اولیه و خوراکی‌ها: بودجه‌ای برای خرید مواد اولیه مانند گوشت، سبزیجات، ادویه‌جات و غیره در نظر بگیرید.
  • هزینه‌های مجوز و پروانه کسب: این هزینه‌ها متغیر هستند و به مقررات محلی و نوع رستوران بستگی دارند.
هزینه‌های جاری راه اندازی رستوران بیرون بر
  • اجاره یا وام ملک: هزینه ماهانه برای مکان.
  • حقوق و دستمزد کارکنان: شامل حقوق آشپزها، کارکنان سرویس و پرسنل پشتیبانی.
  • هزینه‌های مواد اولیه: خرید مداوم مواد غذایی برای تهیه غذا.
  • بیمه و مالیات: هزینه‌های قانونی و بیمه‌ای که باید پرداخت شود.
  • بازاریابی و تبلیغات: هزینه‌های مرتبط با جذب و حفظ مشتری.
سایر هزینه‌های راه اندازی رستوران بیرون بر
  • تجهیزات و لوازم جانبی: مانند ظروف یکبار مصرف، لباس کارکنان و تجهیزات نظافت.
  • هزینه‌های نگهداری و تعمیرات: برای نگهداشت تجهیزات و فضای کار در شرایط ایده‌آل.
  • هزینه‌های برق، آب و گاز: پرداخت ماهانه برای این خدمات.
  • هزینه‌های فناوری و نرم‌افزار: مانند سیستم‌های فروش (POS)، وب‌سایت و اپلیکیشن‌های سفارش غذا.

مدارک لازم برای راه اندازی رستوران بیرون بر

برای راه اندازی رستوران بیرون بر، نیاز به مدارک مختلفی دارید. توجه داشته باشید که این مدارک ممکن است در شرایطی تغییر کنند.

  1. اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی
  2. عکس سه در چهار متقاضی
  3. شماره تلفن همراه به نام متقاضی
  4. سند ملکی یا اجاره نامه به نام متقاضی
  5. گواهی عدم سوپیشینه
  6. کارت بهداشت
  7. فیش واریزی مبلغ عضویت به اتحادیه

به انتهای مقاله‌ی “راهنمای کامل و صفر تا ۱۰۰ راه اندازی رستوران بیرون بر” رسیدیم. ممنون که تا این بخش همراهمان بودید.

همان طور که ملاحظه کردید، برای راه اندازی رستوران بیرون بر نیاز است که ۷ مرحله‌ی کلی و اساسی را پشت سر بگذارید و از همان ابتدا، با استراتژی درست وارد عمل شوید. هر چقدر کار خود را اصولی و درست پیش ببرید، به همان مقدار نیز شانس موفقیتتان افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید رشد کنید.

از طریق وب سایت تهران کیچن می‌توانید قیمت انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی را ببینید و خرید خود را آگاهانه انجام دهید. انواع و اقسام تجهیزات آشپزخانه و رستوران بیرون بر در تهران کیچن موجود هستند که می‌توانید بر اساس نیاز و هدفی که دارید، انتخابشان نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با آشپزخانه تهران پیام در واتساپ