چگونه تجهیزات آشپزخانه از جنس استیل را تمیز کنیم؟

استیل با چی تمیز میشه

استیل، جنسی با دوام و زیباست که در بسیاری از تجهیزات آشپزخانه‌ها و حمام‌ها به کار برده می‌شود. اصطلاح “استیل” از قدیم‌الایم برای توصیف پتانسیل این متریال در مقابل گرما و رطوبت بدون خطر زنگ‌زدگی به کار می‌رفت. اما واقعیت این است که تجهیزات استیلی تمایل دارند که اثرات انگشتان، خطوط و لکه‌های آب را جذب کنند. همین به دغدغه‌ بسیاری از خانواده‌ها تبدیل می‌شود. اما آیا می‌دانید استیل با چی تمیز میشه؟

برای حفظ درخشندگی و زیبایی تجهیزات آشپزخانه‌تان، مهم است که نحوه تمیز کردن مناسب استیل را بدانید. استفاده از مواد شوینده نادرست می‌تواند به خراشیدگی و حتی زنگ‌زدگی تجهیزات استیل منجر شود. اما خوشبختانه، می‌توانید از روش‌های طبیعی و بدون مواد شیمیایی استفاده کنید تا تجهیزات آشپزخانه‌تان را به درستی تمیز کنید و درخشندگی خاصی به آن‌ها ببخشید.

در این مطلب از وبلاگ آشپزخانه تهران، ما به شما نکاتی را برای تمیز کردن تجهیزات آشپزخانه از جنس استیل با استفاده از موادی که همیشه در دسترس دارید، ارائه می‌دهیم. با این ترفندها، تجهیزات استیلی شما همیشه درخشان خواهند بود.

استیل با چی تمیز میشه؟

چیزهایی که نیاز دارید:

  • پارچه نرم
  • مایع ظرفشویی ملایم
  • سرکه سفید
  • جوش شیرین
  • روغن زیتون (اختیاری)
  • تمیز کردن استیل بدون استفاده از مواد شیمیایی

روش‌های زیادی برای انجام یک کار وجود دارد و در مورد تمیز کردن تجهیزات آشپزخانه از جنس استیل هم این قضیه صدق می‌کند. شما باید روشی که مطابق با تجهیزات استیلی شما، وضعیت آنها و موادی که در دست دارید، استفاده کنید.

مرحله ۱: پاکسازی با پارچه مرطوب

در اکثر موارد، پاکسازی تجهیزات آشپزخانه از جنس استیل با یک پارچه نرم یا دستمال میکروفایبری که با آب گرم آغشته شده باشد گزینه‌ی کافی و کارآمدی است. همانند چوب، استیل نیز دارای الگوی مخصوصی است. خطوط روی سطح استیل خود را مشخص کنید و د ر جهت آن پاک کنید، از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت نمایید. پس از آن با آب بشویید و به دقت خشک کنید.

مرحله ۲: تمیز کردن با بخار

برای استریل و ضدعفونی کردن تجهیزات آشپزخانه از جنس استیل، از بخارشوی استفاده کنید و سپس با یک پارچه نرم خشک کنید. از آنجایی که استیل به راحتی خراشیده می شود، از استفاده از سری برس مانند یا هر ابزار تمیزکننده سفت خودداری کنید.

مرحله ۳: سرکه را امتحان کنید.

برای لکه‌های چربی سرسخت یا رسوبات آب، پارچه نرم را با محلول آبی ترکیبی ۲ قسمت آب به ۱ قسمت سرکه مرطوب کنید. تمام سطح را از بالا به پایین پاک کنید و به هیچ عنوان اجازه ندهید سرکه روی سطح باقی بماند. سپس با یک شستشوی کامل و خشک کردن استیل تمیز کردن را پایان دهید.

تمیز کردن استیل با جوش شیرین

به طور معمول، برای لکه‌های سوخته یا مانده بر روی تجهیزات آشپزخانه از جنس استیل به مقدار توجه بیشتری نیاز دارید.

برای شروع، یک خمیر نرم از جوش شیرین و آب درست کنید و سپس آن را روی لکه بمالید و اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه بماند. سپس محل را با یک پارچه نرم مرطوب شده در محلول آب و صابون ظرفشویی بشویید . در جهت الگوی سطح استیل تمیز کنید تا از ایجاد خراش جلوگیری شود. حتما مطمئن شوید که استیل را کاملاً با آب گرم شستشو می‌دهید و خشک می‌کنید. حالا که متوجه شدید استیل با چی تمیز میشه می‌توانیم اطلاعات بیشتری را نگهداری از استیل در اختیارتان قرار دهیم.

چند وقت یکبار باید استیل را تمیز کنیم؟

شاید از نظر شما بهترین زمان برای تمیز کردن تجهیزات آشپزخانه از جنس استیل، زمانی است که آنها واقعا کثیف شده‌اند. شاید بسیاری از افراد اینگونه فکر می‌کنند، اما همانطور که می‌دانید، استفاده از آشپزخانه در خانواده‌ها متفاوت است.

هدف اصلی این است که تجهیزات استیل‌تان را مثل روز اول بکنید، بنابراین پروسه‌ تمیز کردن عمیق تجهیزات آشپزخانه ممکن است یک تا چهار بار در سال توصیه شود. در آشپزخانه‌هایی که استفاده زیادی از آن‌ها می‌شود یا در جاهایی که بهداشت در اولویت است، ممکن است نیاز به تمیزی روزانه برخی از اجناس باشد.

اگر آشپزخانه‌تان به طور معمول کمتر کثیف می‌شود، نیازی به تمیز کردن مکرر آن نیست. اما هر چقدر که استفاده‌ی روزانه از تجهیزات استیلی شما بیشتر باشد، تمیز کردن منظم‌تر و زودتر آن نیاز است تا زیبایی و دوام این تجهیزات در دراز مدت حفظ شود.

چگونه استیل را به مدت طولانی‌تر تمیز نگه داریم؟

نگهداری صحیح بخش مهمی از استفاده حداکثری از وسایل و تجهیزات استیل ضد زنگ آشپزخانه شما است. عدم نگهداری صحیح می‌تواند منجر به لکه‌ها و تغییر رنگ ناخوشایند یا حتی آسیب‌های سختی به استیل شود.

خوشبختانه، نگهداری از استیل ساده است. با رعایت یک سری نکات روزانه، می‌توانید عمر مفید وسایل و تجهیزات آشپزخانه از جنس استیل خود را افزایش دهید و آنها را به شکل نو نگه دارید. در ادامه مطلب استیل با چی تمیز میشه به روش‌های حفظ درخشندگی استیل پرداخته‌ایم.

حفظ درخشندگی استیل

برای حفظ درخشندگی سطح تجهیزات آشپزخانه از جنس استیل و جلوگیری از اثرات انگشتان کافیست یک قطره کوچک روغن زیتون را به یک پارچه اضافه کرده و در جهت الگوی سطح، آن را پولیش کنید، سپس با یک پارچه خشک، روغن اضافی آن را پاک کنید. سطح نباید چرب باشد، اما شکل درخشانی به خود خواهد گرفت.

از خمیر پولیش استفاده کنید.

خمیر پولیش نیز یک روش دیگر برای حفظ درخشش تجهیزات آشپزخانه از جنس استیل است. آنها لایه‌ای واکسی روی سطح ایجاد می‌کنند که تا چند ماه می‌ماند و سطح را برای تمیز کردن آسان می‌کند. خمیر پولیش برای سطوح تزئینی مناسب بوده و برای وسایل آشپزخانه مانند قابلمه و تابه مناسب نیستند.

از مواد ساینده مانند کاغذ سنباده یا شوینده‌های ساینده خشن خودداری کنید.

مواد ساینده نرم ممکن است در موارد خاص کار کنند، اما بهتر است ابتدا آن را در یک نقطه نامرئی آزمایش کنید. هنگام استفاده از مواد ساینده، در همان جهت الگوی بر روی سطح استیل بکشید تا ظاهر آن حفظ شوید. اما به طور کلی بهتر است که از پودرهای ساینده، اسکرابرها، سفید کننده‌ها و آمونیاک برای جلوگیری از آسیب رساندن به پایان دستگاه خودداری کنید.

همینطور قبل از اینکه شروع به تمیز کردن تجهیزات آشپزخانه از جنس استیل بکنید، منطقی‌تر است که توصیه‌های تولیدکننده را بررسی کنید. در حال حاضر انواع مختلفی از استیل در بازار موجود است و برخی از آنها دوام بیشتری دارند. برخی از تجهیزات با پوشش خاصی پوشانده شده‌اند که توسط محصولات تمیزکننده خاصی ممکن است از بین بروند.

ما در بالا در مورد اینکه استیل با چی تمیز میشه به طور مفصل صحبت کردیم. شما عزیزان می‌توانید از روش‌های بالا برای تمیز کردن استیل استفاده کنید. خوشحال می‌شویم که نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با آشپزخانه تهران پیام در واتساپ