۵ مدل کاربردی و برتر برای چیدمان آشپزخانه صنعتی

چیدمان آشپزخانه صنعتی

آشپزخانه قلب رستوران شما است. آنچه از آشپزخانه خارج می‌شود و با چه سرعتی به مشتری تحویل داده می‌شود، مطمئنا بر روی تجربه مشتریان شما تاثیرگذار است. اینجاست که چیدمان آشپزخانه صنعتی اهمیت می‌یابد و می‌تواند بر روی سرعت پخت‌وپز تاثیر بگذارد.

زمانیکه آشپزخانه با استراتژیک مناسبی طراحی می‌شود، تیم آشپزی را قادر می‌سازد تا به‌طور موثر کار کنند و به طور مداوم غذاهای با کیفیت بالا تولید کنند. اما زمانی که اجزای آشپزخانه بدون نقشه کنار هم قرار می‌گیرند، می‌تواند به مانعی برای سرعت عمل افراد تبدیل شود. در آشپزخانه‌ای که طراحی ضعیفی دارد، کارکنان نمی‌توانند کارآمد باشند زیرا همیشه ذهن‌شان نگران برخورد خود با یکدیگر است.

نقشه آشپزخانه صنعتی که اصولی طراحی شده باشد، استفاده آسانی را برای تیم آشپزی فراهم می‌کند و نیازهای رستوران شما را بهتر برآورده می‌نماید. اگر شما در حال راه‌اندازی رستوران خود هستید یا به فکر بازسازی آن می‌باشید، پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • پنج نوع پلان آشپزخانه صنعتی
  • پنج جزء کلیدی آشپزخانه صنعتی
  • نکات مهم در انتخاب نقشه آشپزخانه صنعتی

پنج نوع رایج چیدمان آشپزخانه صنعتی

۱. چیدمان خط مونتاژ

چیدمان خط مونتاژ

خط مونتاژ فرایندی در ساخت محصولات صنعتی است که در آن اجزا به صورت جزء به جزء یا نیمه کامل در هر ایستگاه و به ترتیب افزوده می‌شود تا محصول نهایی تکمیل شود. این قضیه در مورد چیدمان خط مونتاژ برای آشپزخانه‌های صنعتی نیز صدق می‌کند. چیدمان خط مونتاژ نیز با ایستگاه آماده‌سازی و تهیه غذا شروع می‌شود و در ناحیه سرویس‌دهی به پایان می‌رسد.

این چیدمان آشپزخانه صنعتی امکان تولید تعداد زیادی از یک نوع غذا را تسهیل می‌کند. چیدمان خط مونتاژ با چندین آشپز که هر کدام مسئول بخشی از فرآیند تولید غذا هستند، بهترین انتخاب است. این نوع چیدمان برای انواع رستوران‌هایی که خدمات سریع دارند و به خروجی سریع نیاز دارند، ایده‌آل می‌باشد.

در حالی که چیدمان خط مونتاژ بخاطر سرعت بالای آماده‌سازی مواد غذایی محبوب شده است، ممکن است برای همه انواع رستوران‌ها مناسب نباشد. از آنجایی که این چیدمان برای یک فرآیند آماده‌سازی خطی ایجاد شده است و بر تکرار اقدامات خاص تمرکز دارد، متاسفانه می‌تواند انعطاف پذیری شما را برای تغییر منو محدود کند. تمرکز بر سرعت و کارایی نیز می‌تواند منجر به کاهش کیفیت و عدم شخصی‌سازی یا خلاقیت شود.

چیدمان گروهی برای کدام نوع رستوران بهتر است؟

چیدمان گروهی برای رستوران‌های فست‌فود یا رستوران‌هایی با منوی محدود که سبک‌های آماده‌سازی مشابهی دارند، مانند پیتزافروشی‌ها، بهترین گزینه است.

۲. چیدمان جزیره‌ای

چیدمان جزیره‌ای

چیدمان جزیره‌ای شامل یک ایستگاه مرکزی آماده‌سازی یا پخت غذا (تجهیزات پخت و پز در مرکز آن) است و بقیه‌ ایستگاه‌ها از جمله شستشو یا فضاهای ذخیره‌سازی در امتداد دیوار قرار می‌گیرند. این نوع چیدمان به لطف ایستگاه مرکزی که به عنوان مرکز فرماندهی یا نقطه عبور برای همه وعده‌های غذایی عمل می‌کند، می‌تواند ارتباط بین کارکنان و سرآشپزها را ساده‌تر نماید.

با این حال چیدمان آشپزخانه صنعتی جزیره‌ای در محیط رستوران می‌تواند چالش‌هایی را با خود به همراه داشته باشد. در حالی که در چیدمان خط مونتاژ ارتباط بین واحد آماده‌سازی و پخت غذا آسان‌تر است اما در اینجا به کمی هماهنگی بین این دو گروه نیاز است. همینطور چیدمان جزیره‌ای برای آشپزخانه‌های کوچک زیاد کاربردی نیست زیرا کانتر که در مرکز قرار می‌گیرد، فضای زیادی را اشغال می‌نماید.

چیدمان آشپزخانه جزیره‌ای برای کدام نوع رستوران‌ها بهتر است؟

چیدمان جزیره برای رستوران‌هایی با فضای آشپزخانه وسیع گزینه بهتری است تا کانتر مشکلی را برای واحدهای بعدی ایجاد نکند.

۳. چیدمان به سبک قلمرو

چیدمان به سبک قلمرو

در این نوع چیدمان برای هر نوع فعالیتی در آشپزخانه ایستگاه جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال رستوران شما می‌تواند ایستگاه سوپ، سالاد، سرخ کردنی یا واحد پخت متمایزی از هم داشته باشد. در چیدمان به سبک قلمرو یا منطقه‌ای آشپزخانه مرتب نگه داشته می‌شود اما با این حال نباید فراموش کنید که این نوع چیدمان می‌تواند برای شما هزینه زیادی را تحمل کند. چرا که هر ایستگاه به انواع مختلفی از تجهیزات تخصصی و تهویه نیاز دارد.

به این ترتیب هزینه اولیه و حتی هزینه نگهداری نیز افزایش می‌یابد. به همین خاطر چیدمان به سبک قلمرو و منطقه‌ای برای همه انواع رستوران‌ها مناسب نیست. مثلا رستوران‌هایی که منو آنچنانی ندارند، چیدمان به سبک قلمرو برای آن‌ها زیاد کاربردی نمی‌باشد.

چیدمان آشپزخانه به سبک قلمرو برای کدام نوع رستوران‌ها بهتر است؟

این سبک چیدمان آشپزخانه صنعتی برای رستوران‌هایی با منوهای متنوع و پرسنل بسیار زیاد گزینه بهتری است. مثلا چیدمان قلمرو برای فضاهای بزرگ مانند رستوران‌های هتل‌ها یا آشپزخانه‌های بزرگ مناسب است.

رستوران‌هایی که آشپزخانه‌های کوچک دارند، باید از چیدمان مبتنی بر ایستگاه به ایستگاه اجتناب کنند، زیرا فضای کوچک امکان انجام چندین کار را نمی‌دهد. برای اینکه این نوع آشپزخانه به خوبی کار کند، به فضای کافی و پرسنل زیاد نیاز دارید.

۴. چیدمان گالری

چیدمان گالری

چیدمان گالری نوع چیدمان طولانی و باریک با خدمات در یک یا هر دو طرف از دیوارهای آشپزخانه است. به این ترتیب ایستگاه‌ها یا تجهیزات در یک طرف دیوار یا هر دو طرف دیوارهای روبرو بهم قرار داده می‌شوند. در این چیدمان انگار که یک راهرو از مرکز آشپزخانه با چیدمان گالری می‌گذرد.

در یک فضای بسیار تنگ، تجهیزات آشپزخانه تنها در امتداد دیوار قرار می‌گیرند. این چیدمان آشپزخانه صنعتی بیشتر برای فضاهای کوچک و برای عملیات‌های کوچکتر که فضای محدودی دارند و باید از نظر تولید تا حد امکان کارآمد باشد استفاده می‌شود.

توجه کنید که چیدمان گالری برای فعالیت رستوران‌های بزرگتر کاربردی نیست. چرا که چیدمان طولانی در هر دو طرف باعث می‌شود که فضا خیلی تنگ شده و اجازه تولید حجم بالایی از غذا را ندهد. به این ترتیب فضای محدودی برای آماده‌سازی غذا خواهید داشت و این می‌تواند منجر به زمان انتظار طولانی‌تر برای مشتریان در صورت حضور تعداد بیشتری از افراد شود.

۵. چیدمان اپن

چیدمان اپن

چیدمان آشپزخانه اپن به مشتریان اجازه می‌دهد تا اقداماتی را که معمولا در پشت صحنه انجام می‌شود، مشاهده کنند. هر چیدمان آشپزخانه صنعتی را می‌توان با پایین کشیدن دیوار آن به آشپزخانه اوپن تبدیل کرد.

برای اطمینان از ایمنی مشتریان، بهتر است وسایل آشپزی داغ را تا حد امکان از مشتریان دور نگه دارید. مثلا یک پارتیشن شیشه‌ای بین قسمت خدمات و صندلی مشتریان، انتخاب هوشمندانه برای محافظت از غذا در برابر عطسه یا سرفه غیرمنتظره است. این نوع چیدمان آشپزخانه صنعتی فرصت خوبی را برای استفاده حداکثری از فضای کوچک رستوران ارائه می‌دهد.

با این حال چیدمان اپن ممکن است مشکلاتی مثل صداهای بلند یا آشفتگی و شلوغی آشپزخانه را برای مشتری ایجاد کند. همینطور ممکن بوی غذاها نیز برای مشتریان خوشایند نباشد.

چیدمان آشپزخانه اپن برای کدام نوع رستوران بهتر است؟

آشپزخانه های با چیدمان اپن معمولا در رستوران های سطح بالا یا رستوران‌هایی با فضاهای کوچک زیاد دیده می‌شوند. در این رستوران‌ها تماشای آشپزها که در حال آماده کردن غذاها هستند به بخشی جدایی‌ناپذیر از تجربه رستوران تبدیل می‌شود.

عناصر کلیدی چیدمان آشپزخانه صنعتی

شما باید قبل از طراحی و چیدمان آشپزخانه صنعتی خود، نیازهایی که آشپزخانه شما باید برآورده کند و تجهیزات مرتبط با آن نیازها را در نظر بگیرید. هنگامی که بدانید چه اجزایی باید از ابتدای فرآیند طراحی در فضا قرار گیرند، به طور موثرتری می‌توانید آن را طراحی کنید. شاید بتوان اجزای اصلی آشپزخانه‌های صنعتی را به ۵ ایستگاه زیر تقسیم‌بندی کرد:

۱. فضای ذخیره سازی

آشپزخانه رستوران شما باید اقلام مختلفی از جمله وسایل پخت‌وپز (ظروف، ماهیتابه و غیره) و مواد غذایی (گوشت و مواد غذایی خشک) را در خود ذخیره کند. پس آشپزخانه شما برای هر یک از این نیازها به واحدهای ذخیره سازی جداگانه نیاز دارد، مانند یخچال برای غذاهای فاسد شدنی، انباری برای خشکبار و کمد برای قرار دادن وسایل.

۲. ایستگاه شستشو

تمیز کردن بخش مهمی از آشپزخانه‌های صنعتی را تشکیل می‌دهد تا ایمنی غذا و ظروفی که بر روی آن‌ها سرو می‌شود، تامین شود. توصیه می‌کنیم ایستگاه‌های شستشوی جداگانه برای غذا و ظروف ایجاد کنید تا کف ظروف کثیف هرگز روی محصولات تمیز قرار نگیرد! شما برای ایستگاه شستشوی به ماشین‌های ظرفشویی تجاری، سینک ظرفشویی و قفسه‌های خشک کن برای عملکرد راحت‌تر کارکنان خود نیاز دارند. شما عزیزان می‌توانید لیستی از انواع ماشین ظرفشویی صنعتی را در لینک زیر مشاهده کنید و قیمت‌ها را با هم مقایسه نمایید.

مشاهده قیمت و مشخصات انواع ماشین ظرفشویی صنعتی

۳. آماده‌سازی غذا

آشپزخانه صنعتی ممکن است دارای چندین بخش آماده‌سازی غذا باشد که بستگی به نوع غذا در منوی‌تان دارد. بخش آماده سازی غذا در آشپزخانه‌های رستوران‌ها شامل فضای پیشخوان، ابزار برش و ظروف ذخیره‌سازی است.

بهتر است که ایستگاه آماده‌سازی غذا را در نزدیکی یخچال قرار دهید تا تیم شما بتواند به سرعت و با خیال راحت مواد خام را تا زمانی که برای استفاده آماده شوند در آن نگه دارد.

۴. ایستگاه آشپزی

ایستگاه پخت‌وپز یکی دیگر از اجزای اصلی آشپزخانه صنعتی شما است. شما برای آشپزی به تجهیزات رستوران از جمله اجاق گاز، سرخ کن و وسایل پخت‌وپز تخصصی نیاز دارید.

۵. خدمات

ایستگاه خدمات آشپزخانه صنعتی برای شستن ظروف و تحویل به غذاخوری‌ها استفاده می‌شود. قسمت خدمات آشپزخانه تا حد امکان باید نزدیک به اتاق غذاخوری باشد تا فاصله آشپزخانه تا میز برای پیشخدمت‌ها کاهش یابد.

مهمترین نکاتی که برای چیدمان آشپزخانه صنعتی باید در نظر بگیرید.

حالا که با اجزای کلیدی چیدمان آشپزخانه صنعتی خود آشنا شدید، به اصول طراحی آشپزخانه صنعتی اشاره خواهیم کرد. این نکات به شما کمک می‌کنند تا از ایمن و کاربردی بودن چیدمان اطمینان حاصل نماید.

ارگونومی

ارگونومی علم “طراحی و چیدمان اشیائی است که مردم استفاده می‌کنند، به طوری که افراد و اشیا با کارآمدترین و ایمن‌ترین شکل با هم ارتباط برقرار کنند.”

برای اینکه چیدمان آشپزخانه صنعتی شما کاربردی و کاربرپسند باشد، باید بفهمید که آشپزخانه شما به چه مقدار تجهیزات نیاز دارد، چه تعداد نفر در آشپزخانه باید حضور داشته باشند و جریان مسیرهای کارکنان بین ایستگاه‌ها چگونه خواهد بود.

فضا

مقادر فضایی که باید با آن کار کنید، چیدمان آشپزخانه صنعتی را که می‌توانید انتخاب کنید محدود می‌نماید. بیشتر طراحان رستورانی توصیه می‌کنند که ۶۰ درصد از فضای خود را به ناهارخوری و اتاق انتظار اختصاص دهید و ۴۰ درصد باقیمانده را برای آشپزخانه رزرو کنید.

بنابراین اگر مساحت رستوران شما ۵۰۰ متر مربع است، ۳۰۰ مربع برای ناهارخوری و اتاق انتظار و ۲۰۰ مربع باقی مانده را برای آشپزخانه استفاده کنید.

ارتباط کارکنان

شما نباید عناصر انسانی را در طراحی فضا فراموش نکنید. طراحی آشپزخانه شما باید به گونه‌ای باشد که تعامل و ارتباط کارکنان را در پلان آشپزخانه  تسهیل کند. این نوع طراحی سرآشپزهای اجرایی و مدیران را برای نظارت بر آنچه در آشپزخانه می‌گذرد آسان می‌نماید تا بهتر بتوانند آموزش دهند و با کارکنان ارتباط برقرار نماید.

این نکته ممکن است در یک محیط فست فود با کارکنان بی‌تجربه بیشتر از یک رستوران سطح بالا با سرآشپزهای باتجربه مهم باشد.

ایمنی

ایمنی و طراحی دو اصل همیشه وابسته بهم هستند. ابتدا باید ایمنی آشپزخانه و مواد غذایی خود را در رستوران تامین کنید. فضایی طراحی کنید که غذا را برای مصرف ایمن نگه دارد. مثلا اجتناب از تمیز کردن مواد شیمیایی در نزدیکی مواد غذایی یکی از کارهایی است که می‌توانید انجام دهید.

همچنین باید قوانین شهر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که رستوران شما اقدامات احتیاطی ایمنی مواد غذایی را انجام می‌دهد. هنگام طراحی آشپزخانه صنعتی خود باید سلامت کارکنان خود را نیز در نظر بگیرید. ایمنی در برابر آتش یکی دیگر از عناصر اصلی است که هنگام طراحی آشپزخانه رستوران ایمن باید به آن توجه کنید.

تجهیزات رستورانی

خرید تجهیزات یکی دیگر از مراحل راه اندازی آشپزخانه‌ صنعتی است که بر روی موفقیت کسب‌وکار بسیار تاثیرگذار می‌باشد. هنگام خرید تجهیزات به دنبال اقلام باکیفیت باشید تا در طول سالیان متمادی بتوانید از آنها استفاده کنید. آشپزخانه تهران (تهران کیچن) یکی از معتبرترین تامین‌کنندگان تجهیزات و ملزومات رستوران در ایران است که بستر مطمئن و امنی را برای سفارش تجهیزات رستوران پیش روی شما قرار می‌دهد.

از طریق وبسایت تهران کیچن می‌توانید قیمت تجهیزات رستوران را ببینید و خرید خود را آگاهانه انجام دهید. در سایت تهران کیچن قبل از خرید می‌توانید سایز و تمامی جزئیات محصول مورد نظر خود را در میان انواع محصولات مشابه آن ببینید و سپس آن‌ را سفارش دهید. پشتیبانی از خرید یکی از اولین اولویت‌های تهران کیچن بوده و از این رو ۷ روز ضمانت بازگشت کالا دارد. پرداخت در محل و تضمین اصل بودن کالا دو اصل مهم دیگری است که تهران کیچن به آن‌ها پایبند است.

علاوه بر این شما به هنگام خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی از تهران کیچن محدود به محصولات آماده نیستید و می‌توانید طراحی و راه‌ندازی آشپزخانه صنعتی خود را به ما بسپارید. برای مشاوره و راهنمایی در زمینه سفارش تجهیزات آشپزخانه صنعتی با کارشناسان ما از طریق شماره‌های ۰۲۱۲۸۴۲۹۹۴۳ – ۰۹۱۲۲۱۵۰۱۵۴ می‌توانید در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با آشپزخانه تهران پیام در واتساپ