فرق باربیکیو و گریل چیست؟ با دو اصطلاح باربیکیو گریل به طور کامل آشنا شوید.

فرق باربیکیو و گریل

بسیاری از ما دو اصطلاح “باربیکیو” و “گریل” را یکی می‌دانیم و اغلب آن‌ها را بجای هم بکار می‌بریم. این در حالی است که این دو اصطلاح تفاوت‌های زیادی با هم دارند. هر دوی این اصطلاحات به نوعی روش پخت‌وپز بر روی تجهیزات خاص اشاره دارند. اگر شما نیز نمی‌دانید که دقیقا فرق باربیکیو و گریل در چیست پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر را مطالعه کنید. ما در ادامه به طور مفصل به بررسی تفاوت‌های این دو اصطلاح پرداخته‌ایم.

فرق باربیکیو و گریل در چیست؟

با اینکه باربیکیو و گریل هر دو به پخت غذا در فضای باز با کمک تجهیزات خاص اشاره دارند اما نمی‌توانند بجای هم بکار برده شوند. شاید مهم‌ترین فاکتورهایی که این دو را از هم متمایز می‌کند، نوع حرارت مصرفی و کل زمان پخت دانست. به طور کلی باربیکیو به روش پخت‌وپزی اشاره دارد که در آن غذا به آرامی می‌پزد و اغلب شامل سس یا ماریناد است. همینطور باربیکیو طعم دودی به غذا القا می‌کند و غذا را بسیار نرم و لطیف می‌کند. اما در روش پخت گریل مواد به سرعت با روغن بسیار کمی پخته می‌شوند که همین منجر به سطح ترد و زغالی غذا می‌گردد. در ادامه به صورت جزئی‌تر با بررسی هر دو اصطلاح باربیکیو و گریل به بررسی تفاوت‌های آن‌ها پرداخته‌ایم.

اصطلاح باربیکیو به چه معنی است؟

اصطلاح باربیکیو به پخت با حرارت کم و آهسته اشاره دارد. در این روش گوشت و گاها سایر مواد غذایی در برش‌های بزرگ و استخوانی روی حرارت غیرمستقیم و دور از شعله حداقل برای چند ساعت پخته می‌شوند تا زمانی که بسیار نرم شوند و گوشت به راحتی از استخوان جدا گردد. از آنجایی که در این روش پخت مواد غذایی در حرارت کم (معمولاً حدود ۲۲۵ درجه فارنهایت) برای مدت طولانی‌تری (از چند ساعت تا یک شب) پخته می‌شود، برای پخت قطعات ضخیم‌تر گوشت یا حتی مرغ یا بوقلمون کامل عالی است.

البته شما برای پخت غذا به این روش به تجهیزات خاصی مثل باربیکیو نیاز دارید. نمونه‌ای از بهترین باربیکیوهای بازار ایران را در زیر مشاهده می‌کنید. در این باربیکیو شلف‌های پخت بالاتر از برنرها قرار می‌گیرند و با بستن درب، گوشت به آرامی پخته می‌شود.

باربیکیوهای امروزه در دو نوع گازی و ذغالی طراحی و به بازار عرضه می‌شوند. باربیکیوهای گازی دارای شعله‌های شبیه به زغال چوب است اما دردسر روشن کردن ذغال را ندارند. بلکه به طور مستقیم همانند اجاق گاز روشن شده و قابل تنظیم هستند. باربیکیوهای ذغالی از ذغال برای پخت غذا استفاده می‌کنند و دارای فن دمنده هستند که احتراق ذغا‌ل‌ها را تسریع می‌بخشند.

البته باربیکیوهای گازی تولید باربیکیو تهران کیچن قابلیت تبدیل شدن به باربیکیو ذغالی را دارند. یعنی با یک تیر می‌توانید دو نشان بزنید. به این ترتیب با قرارگیری باکس زغال بر روی شعله گازی می‌توانند به عنوان کباب پز ذغالی مورد استفاده قرار گیرد. اگر قصد خرید باربیکیو ذغالی و گازی را دارید، حتما سری به بخش باربیکیو ما بزنید. خوشبختانه امکان سفارش انواع باربیکیو ذغالی در تهران کیچن وجود دارد و شما می‌توانید انواع باربیکیو گازی و ذغالی را طبق سلیقه و نیاز خود سفارش دهید. از طریق وبسایت باربیکیو تهران کیچن می‌توانید انواع کباب پز گازی و ذغالی را به همراه مشخصات کامل آن‌ها مشاهده کنید و نسبت به خرید باربیکیو موردنظرتان اقدام نمایید.

کلیک کنید: مشاهده بهترین مدل‌های باربیکیو ذغالی بازار ایران

در ادامه مطلب فرق باربیکیو و گریل به بررسی مفهوم گریل می‌پردازیم.

اصطلاح گریل به چه معنی چیست؟

گریل به معنی پخت سریع غذا روی حرارت مستقیم در دمای بالا (معمولا در حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ درجه فارنهایت) می‌باشد. در حالی که پروسه‌ی پخت در باربیکیو آهسته صورت می‌پذیرد اما در گریل غذا سریع پخته می‌شود چرا که همانطور که اشاره کردیم در برابر حرارت مستقیم و دمای بالا قرار می‌گیرد. این روش پخت بیشتر برای غذاهای دریایی، استیک، همبرگر، هات داگ، سوسیس و گوشت بدون استخوان مناسب‌تر است. سبزیجات و میوه‌ها نیز از غذاهای محبوب برای گریل هستند. با اینکه امروزه انواع دستگاه گریل برقی و گازی به بازار عرضه شده‌اند اما منقل و کباب‌پز قدیمی‌ترین وسیله برای پخت با این روش است.

فرق باربیکیو و گریل
فرق باربیکیو و گریل

بررسی تفاوت‌های باربیکیو و گریل

همه‌ی ما می‌دانیم که هر گوشتی برای لطیف و لذیذ شدن به روش‌های آماده‌سازی و پخت متفاوتی نیاز دارد. دلیل اصلی اینکه که ما دو نوع روش پخت داریم همین است. ما در بالا به طور جزئی به تعریف هر دو اصطلاح پرداختیم و تا حدودی فرق باربیکیو و گریل را بررسی نمودیم. به طور کای دو اصطلاح باربیکیو و گریل را می‌توان از جهت زمان پخت‌وپز، دمای پخت‌وپز، برش‌های گوشت و دودی و غیر دودی بودن از هم متمایز کرد:

باربیکیو گریل
زمان پخت‌وپز طولانی و آهسته کوتاه و سریع (پنج تا پانزده دقیقه)
دمای پخت درجه حرارت پایین، حدود ۲۲۵ درجه فارنهایت (۱۰۷ درجه سانتیگراد) درجه حرارت بالا، ۵۰۰ درجه فارنهایت (۲۶۰ درجه سانتیگراد) یا بیشتر
برش‌های گوشت گوشت‌های بزرگ، سفت و چرب پر از بافت‌های همبند مانند دنده، شانه و سینه گوشت‌های نازک مانند تکه‌های استیک، برگر یا سینه مرغ

 

دودی و غیر دودی بودن دودی بدون دود

 

در مجله تهران کیچن بخوانید:

انواع غذاهای باربیکیو: ۱۲ غذای لذیذی که می‌توانید با باربیکیو بپزید!

۱۰ نکته‌ی طلایی برای جلوگیری از سوختن غذا بر روی باربیکیو

باربیکیو ذغالی بهتره یا گازی؟ مقایسه باربیکیو ذغالی و گازی

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که بسیاری از سرآشپزها برای دو اصطلاح باربیکیو و گریل از آن صحبت می‌کنند، به استفاده از طعم‌دهنده‌ها برای مزه دار کردن انواع گوشت قبل از پخت برمی‌گردد. تقریباً همه سرآشپزها روی هر چیزی که کباب می‎کنند، کمی نمک و فلفل می‌پاشند. اما در مورد طعم‌دهنده‌های مرطوب به هنگام پخت با این دو روش کمی با چالش روبرو خواهید بود. در مورد روش پخت باربیکیو چون زمان پخت طولانی و دما پایین است در نتیجه می‌‌توانید از تمامی چاشنی‌های مرطوب و خشک استفاده کنید. زیرا در دمای پایین نمی‌سوزد و در مدت طولانی پخت وارد گوشت می‌شود.

در مورد روش گریل کردن دمای بالا باعث می‌شود که طعم‌دهنده روی گوشت کبابی بسوزد و بجای اضافه کردن طعم بیشتر، طعم تلخ و بدی به گوشت دهد. همینطور در مورد روش پخت گریل باید از طعم‌دهنده‌های مرطوب خودداری کنید چرا که رطوبت از قهوه‌ای شدن گوشت جلوگیری می‌کند. به یاد داشته باشید که قهوه‌ای شدن رنگ گوشت فقط نشانه پخته شدن نیست، بلکه به دلیل واکنش پروتئین و قند در گوشت رخ می‌دهد و طعم بهتری به گوشت می‌دهد. این در حالی است که طعم‌دهنده‌های مرطوب از قهوه‌ای شدن گوشت جلوگیری می‌کنند.

سخن پایانی

ما در بالا به طور مفصل در مورد فرق باربیکیو و گریل صحبت کردیم. اینکه کدامیک از آ‌ن‌ها برای شما کاربردی‌تر است، بیشتر به نیاز و سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد. خوشبختانه امروزه تنوع در باربیکیوها و گریل‌ها بسیار بالاتر رفته است و به راحتی می‌توانید دستگاهی متناسب با نیاز‌تان را خریداری نمایید. البته در صورتی که نتوانستید، باربیکیو مدنظرتان را بیابید، می‌توانید آن را سفارشی‎‌سازی نمایید. تهران کیچن این امکان را برای مشتریان فراهم کرده است که باربیکیو خود را با ویژگی‌های مدنظرتان سفارش دهید. تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی آشپزخانه تهران (فروشنده تجهیزات آشپزخانه صنعتی) دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می‌باشند. برای دریافت مشاوره رایگان برای خرید باربیکیو می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۸۴۲۹۹۴۳ – ۰۹۱۲۲۱۵۰۱۵۴ تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با آشپزخانه تهران پیام در واتساپ