۱۰ نکته‌ی طلایی برای جلوگیری از سوختن غذا بر روی باربیکیو

نکاتی برای جلوگیری از سوختن غذا بر روی باربیکیو

منقل تا به امروز همیشه یکی پرکاربردترین وسایل خانگی در بین خانواده‌های ایرانی بوده است. اما در سال‌های اخیر بسیاری از خانواده‌ها کباب‌پز و باربیکیوها را جایگزین آن کرده‌اند و برای طبخ غذاهای کبابی خوش طعم به انواع باربیکیو روی آورده‌اند. با اینکه هیچ شکی نیست که باربیکیو می‌تواند در طبخ انواع غذای کبابی فوق‌العاده عمل کند اما در صورتی که برخی نکات اولیه را رعایت نکنید، احتمالا غذایتان به جای کباب شدن خواهد سوخت. ما در این مطلب از وبلاگ تهران کیچن نکاتی برای جلوگیری از سوختن غذا بر روی باربیکیو را به شما معرفی کرده‌ایم که با رعایت آن‌ها می‌توانید غذایی سالم و خوشمزه بپزید. پیشنهاد می‌کنیم حتما این مطلب را مطالعه کنید و نکات ذکر شده در آن را رعایت نمایید.

نکاتی برای جلوگیری از سوختن غذا بر روی باربیکیو

باربیکیو دستگاهی برای کباب کردن انواع مواد غذایی در فضای آپارتمان یا فضای باز می‌باشد که پروسه‌ی کباب کردن را آسان‌تر می‌نمایند. این روش پخت را می‌توان شبیه به منقل دانست که در آن جوجه یا گوشت روی میله‌های فلزی در معرض حرارت به آرامی پخته می‌شوند. با این حال پخت بر روی باربیکیو نیازمند رعایت یکسری نکات است که ما در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. با رعایت این نکات می‌توانید از سوزاندن غذا بر روی باربیکیو جلوگیری کنید و پخت یکنواختی را تجربه نمایید.

۱) گوشت و مواد غذایی را ۳۰ دقیقه قبل از پخت از یخچال خارج کنید.

برای اینکه پخت یکنواختی داشته باشید و غذایتان بر روی باربیکیو نسوزد، بهتر است که دمای مواد غذایی با دمای محیط یکسان باشد. پس حتما گوشت و سایر مواد غذایی را ۳۰ دقیقه قبل از پخت از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. رعایت این موضوع به پخت یکنواخت غذایتان کمک می‌کند. به ویژه برای برخی از مواد غذایی مثلا برای کباب کردن مرغ کامل یا استیک رعایت این نکته بسیار مهم است چرا که در غیراینصورت قبل از پخت کامل، قسمت بیرون آن خشک شده یا خواهد سوخت.

۲) حرارت یکنواختی برای پخت‌وپز ایجاد کنید.

حداقل یک ساعت قبل از اینکه بخواهید آشپزی را شروع کنید، باربیکیو ذغالی خود را روشن کنید. سپس به شعله‌های باربیکیو زمان بدهید تا گرم شوند و حداقل ۳۰ دقیقه بگذارید تا زغال‌ها به رنگ خاکستری و سفید درآیند و دود خاموش شود. اینکار به شما حرارت یکنواختی برای پخت‌وپز می‌دهد. در مورد باربیکیو گازی این زمان کمتر است.

۳) از سیخ استفاده کنید.

سیخ ایده‌ی عالی برای کباب کردن مواد غذایی مختلف است و می‌توانید از قبل آن‌ها را آماده کنید. مخصوصا سیخ‌های فلزی که گرما را هدایت می‌کنند و به مواد غذایی این اجازه را می‌دهند تا از داخل به بیرون بپزند. سیخ‌های چوبی نازک‌تر هستند و برای غذاهای لطیف مانند ماهی و غذاهای دریایی مناسب می‌باشند. بهتر است که سیخ‌ها را از قبل حداقل ۱۰ دقیقه در آب سرد خیس کنید تا به کباب نچسبند. هنگام خیس کردن سیخ‌های چوبی، حتی می توانید یک یا دو شاخه سبزی معطر مانند رزماری را به آب آن اضافه کنید تا کمی طعم بیشتری به غذا بدهید.

۴) هوشمندانه بپزید.

یکی دیگر از سعی کنید اقلام مشابه را با هم بپزید تا با چرخاندن آن‌ها دچار مشکل نشوید. به این ترتیب مدیریت و پخت غذا بر روی باربیکیو را آسان‌تر می‌نمایید.

۵) از فر استفاده کنید.

برای تکه‌های بزرگ‌تر یا هر غذایی که نگران پختن آن هستید می‌توانید از فر استفاده کنید. به این ترتیب غذای مدنظر شما در داخل فر پخته خواهد شد و فقط بر روی باربیکیو کباب‌پز می‌شود. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که زمان زیادی را جلوی باربیکیو صرف کنید. مثلا گوشت گاو می‌تواند در داخل فر پخته شود و فقط برای کباب شدن به روی میله‌های باربیکیو منتقل گردد.

در مجله تهران کیچن بخوانید:

۶) مزه‌دار کردن انواع گوشت قبل از پخت را بی‌خیال شوید.

مزه دار کردن انواع گوشت قبل از پخت بهترین روش برای طعم دادن به غذاهای کبابی است. اما توجه کنید در صورتی که روغن یا قند بیش از حد بر روی ذغال داغ چکه کند، ممکن است باعث شعله‌ور شدن آتش گردد و غذا را بسوزاند. پس حتما قبل از گذاشتن مواد غذایی برای کباب کردن بر روی میله‌های باربیکیو ترکیبات اضافی آن را بگیرید. شما می‌توانید پس از پخته شدن کباب با لیمو ترش و مقداری سبزی خرد شده آن را طعم‌دار نمایید.

۷) از فویل استفاده کنید.

فویل‌ها ابزاری عالی برای کباب کردن هستند چرا که از غذاهای حساس در برابر سوختن محافظت می‌کنند. همینطور می‌توانند مواد غذایی مختلف مثل سبزیجات را در کنار هم نگه دارند.

۸) گوشت‌ را در برش‌های نازک بپزید.

برش‌های ضخیم‌تر و کامل‌تر برای پختن روی باربیکیو دشوار است، بنابراین بهتر است که گوشت و مواد غذایی را نازک‌تر برش بزنید. همینطور برای کباب کردن گوشت با اندازه و ضخامت‌های مختلف هم از حرارت مستقیم و هم حرارت غیر مستقیم استفاده کنید. حرارت مستقیم برای اقلام کوچکتر مانند سوسیس و کالباس عالی است. اما برای برش‌های بزرگ‌تر آن‌ها را با حرارت غیرمستقیم بپزید تا با خیال راحت پخته شوند.

۹) در هر بار استفاده باربیکیو خود را تمیز کنید.

تجمع روغن و تکه‌های غذا می‌تواند به غذای شما طعم بدی بدهد و بقایای سوخته را بر روی گوشت تازه پخته شده شما باقی بگذارد. در حالت ایده آل شما باید بلافاصله پس از استفاده و در حالی که باربیکیو هنوز گرم است آن را تمیز کنید.

۱۰) قبل از کباب کردن اجازه دهید شعله‌ها خاموش شوند.

قبل از اینکه گوشت خود را روی کباب‌پز زغالی قرار دهید، مطمئن شوید که شعله‌های آتش خاموش شده‌اند و زغال سنگ‌ها با پوشش خاکستری سفید یا قرمز رنگی می‌درخشند. در غیر اینصورت ممکن است غذای شما بسوزد. همینطور بهتر است که برای جلوگیری از چسبیدن گوشت به میله‌ها به هنگام پختن، کمی روغن روی آن‌ها بمالید. به این ترتیب می‌توانید غذای خود را بدون اینکه بچسبد و خراب شود، بچرخانید و بپزید.

سخن پایانی

ما در بالا به طور مفصل نکاتی برای جلوگیری از سوختن غذا بر روی باربیکیو را معرفی کردیم. اگر شما به دنبال خرید باربیکیو هستید، خوشبختانه امکان خرید و سفارش آن از آشپزخانه تهران وجود دارد. باربیکیو تهران کیچن یکی از معتبرترین مراکز تولید باربیکیو در تهران می‌باشد که امکان سفارش انواع باربیکیو را طبق سلیقه و نیاز شما فراهم کرده است. از طریق وبسایت باربیکیو تهران کیچن می‌توانید انواع کباب پز را به همراه مشخصات کامل آن‌ها مشاهده کنید و نسبت به خرید باربیکیو موردنظرتان اقدام نمایید.

کلیک کنید: مشاهده مدل‌های مختلف باربیکیو

خوشبختانه امروزه تنوع در باربیکیوها بسیار بالاتر رفته است و به راحتی می‌توانید باربیکیویی متناسب با نیاز‌تان را خریداری نمایید. البته در صورتی که نتوانستید، باربیکیو مدنظرتان را بیابید، می‌توانید آن را سفارشی‎‌سازی نمایید. تهران کیچن این امکان را برای مشتریان فراهم کرده است که باربیکیو خود را با ویژگی‌های مدنظرشان سفارش دهند. تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی آشپزخانه تهران (فروشنده تجهیزات آشپزخانه صنعتی) دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می‌باشد. برای دریافت مشاوره رایگان برای خرید باربیکیو می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۸۴۲۹۹۴۳ – ۰۹۱۲۲۱۵۰۱۵۴ تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با آشپزخانه تهران پیام در واتساپ