نحوه تمیز کردن باربیکیو: چگونه باربیکیو خود را تمیز کنیم؟

نحوه تمیز کردن باربیکیو

تمیز کردن باربیکیو کار نسبتا دشواری است و از این رو بسیاری از افراد انجام آن را پشت گوش می‌اندازند. اما باید بدانید که تمیز کردن باربیکیو برای سلامتی و حفظ ایمنی محیط اطراف شما مهم است. ما در این مطلب از وبلاگ آشپزخانه کیچن هر آنچه که باید در مورد نحوه تمیز کردن باربیکیو بدانید را پوشش داده‌ایم. اگر برای شما نیز جای سوال است که چرا و چگونه باید باربیکیو خود را تمیز کنیم پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر را با دقت مطالعه کنید.

چرا باید باربیکیو خود را تمیز کنیم؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد نحوه تمیز کردن باربیکیو صحبت کنیم، می‌خواهیم به دلایل تمیز کردن آن بپردازیم. چرا تمیز کردن باربیکیو مهم است؟ اول از همه اینکه برای سلامتی شما ضروری است. هنگامی که باقیمانده آخرین وعده غذایی خود را روی باربیکیو باقی می گذارید، دفعه بعد که آن را روشن می‌کنید، ذغال می‌شوند و می‌سوزند. این تکه‌های سوخته در واقع برای سلامتی شما مضر هستند. چرا که غذای سوخته حاوی آمینواسیدها و مواد شیمیایی سرطان‌زا می‌باشد.

همینطور باربیکیو کثیف می‌تواند خطر بزرگ آتش‌سوزی را به همراه داشته باشد. سینی چکه‌گیر برای جلوگیری از چکه کردن و اشتعال چربی در باربیکیوها تعبیه می‌شود اما اگر آن را به طور مرتب تمیز نکنید، ممکن است مثل بمب ساعتی عمل کند. اگر شما سینی چکه‌گیر و چربی باربیکیو را به درستی تمیز نکنید، احتمالا آتش‌سوزی وجود دارد. همینطور در صورتی که سینی چکه گیز تمیز نشود، به راحتی سرریز می‌شود و علاوه بر خطر آتش‌سوزی ممکن است منجر به نشت چربی ذوب شده به اطراف گریل شده و موجب ایجاد لکه‌های بدی گردد. با تمیز نگه داشتن باربیکیو می‌توانید از شعله‌ور شدن آتش جلوگیری کنید.

علاوه بر موارد گفته شده تمیز کردن باربیکیو طعم غذای شما را برای دفعات بعدی بهتر می‌کند. همه‌ی ما می‌دانیم که بعد از آشپزی انواع باقیمانده غذا در همه جا پخش می‎شود و برای همیشه تازه نمی‌مانند. اگر باربیکیو خود را تمیز نکنید، به هنگام آشپزی این باقیمانده غذا به گوشت و مواد غذایی در حال پخت خواهد چسبید. همینطور تمیز کردن کامل باربیکیو، از جمله جدا کردن قطعات و چربی زدایی، می‌تواند کمک زیادی به دور نگه داشتن باکتری‌ها از غذای شما کند. برای جلوگیری از اتفاقات بد نکات زیر را جدی بگیرید:

  • سینی چکه‌گیر خود را به صورت هفتگی تمیز کنید: وقتی سینی سرد شد آن را بردارید و تمیز کنید. سپس آن را در آب گرم خیس کنید تا چربی باقیمانده از بین برود، سپس آن را بشویید و کاملا خشک کنید.
  • شلف‌ را در حالی که هنوز گرم هستند تمیز کنید: شلف و سطوح پخت‌و‌پز خود را پس از پخت، ترجیحاً زمانی که باربیکیو هنوز گرم( داغ نه) است تمیز کنید. به یاد داشته باشید حذف کثیفی قبل از اینکه در جای خود سفت شوند، بسیار آسان‌تر است.
  • شلف را در حین گرم کردن تمیز کنید: اگر نمی‌توانید در حالی که مهمانی در حال برگزاری است، باربیکیو را تمیز کنید، می توانید قبل از استفاده بعدی آن را تمیز نمایید. درب را ببندید و باربیکیو را روشن کنید و چند دقیقه به آن فرصت دهید تا داخل آن گرم شود. گرما تمیز کردن آن را به همان اندازه که بلافاصله باید پس از پخت‌و‌پز می‌تواند انجام داد، آسان‌تر می‌کند. اگر با نحوه تمیز کردن باربیکیو آشنایی ندارید، حتما بخشی بعدی را مطالعه نمایید.

نحوه تمیز کردن باربیکیو

در بخش بعدی به بررسی اینکه چگونه باربیکیو خود را تمیز کنیم پرداخته‌ایم.

نحوه تمیز کردن باربیکیو گازی

درست مانند بقیه لوازم خانگی باربیکیوها نیز نیاز به نگهداری دارند و احتمالا زنگ‌زدگی، خراب شدن و ترک خوردن آن‌ها وجود دارد. به همین خاطر شما باید تمیز کردن آن را به صورت اصولی انجام دهید. توجه کنید که تمیز کردن باربیکیو چیزی بیش از خراش دادن باقیمانده چربی و مواد غذایی است و این فرصت را به شما می‌دهد که مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می‌کند. در ادامه به نحوه تمیز کردن باربیکیو پرداخته‌ایم:

۱) گاز را قطع کنید.

اولین و مهمترین کاری که باید قبل از شروع فرآیند تمیز کردن باربیکیو انجام دهید این است که گاز را قطع کنید. توجه کنید که شما می‌توانید باربیکیو خود را بلافاصله پس از استفاده یا درست قبل از آن، پس از اینکه باربیکیو شما برای حدود ده دقیقه یا بیشتر گرم شد، تمیز نمایید. پس اگر باربیکیو شما خنک است، بهتر است که آن را به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه گرم کنید. گریل را روی بالاترین حرارت تنظیم کنید، درب آن را ببندید و کمی صبر کنید. اینکار به پروسه‌ی تمیز کردن کمک زیادی می‌کند و آن را برای از بین بردن هر گونه کثیفی آماده می‌نماید.

۲) یک سطل آب صابون آماده کنید.

یک سطل آب گرم با صابون درست کنید. نیازی به استفاده از مواد شیمیایی خطرناک نیست.

۳) قطعات باربیکیو را از هم جدا کنید.

با استفاده از دستکش، شلف، صفحات فلزی و اصولا تمام صفحات را در حالی که هنوز گرم هستند از داخل باربیکیو خارج کنید. حتما سینی چکه‌گیر را بررسی کنید زیرا ممکن است به مرور زمان داخل آن چربی جمع شده باشد. اگر سینی پر از چربی است باید آن را بردارید و بشوئید.

۴) چربی اضافی را پاک کنید.

اگر فضای لازم را دارید، تمام قطعات باربیکیو را به مدت ۳۰ دقیقه درون سطل آب گرم و صابون قرار دهید تا راحت‌تر تمیز شوند. پس از آن می‌توانید آن‌ها را بشویید. توجه کنید که باربیکیوهای از جنس استنلس استیل را می‌توان به مدت یک ساعت در آب گرم و پودر لباسشویی خیس کرد. برای لکه‌های سرسخت می‌توانید از دو فنجان سرکه مخلوط با یک فنجان جوش شیرین استفاده کنید.

یک ترفند ساده دیگر برای تمیز کردن شلف و صفحات باربیکیو استفاده از فویل آلومینیومی است. ابتدا کمی فویل آلومینیومی را به شکل توپ مچاله کنید و سپس آن را روی سطح شلف بکشید. البته این روش در صورتی که باربیکیو گرم باشد، عمل می‌کند و می‌توانید چسبناک‌ترین تکه‌ها را در عرض چند ثانیه پاک کند. قسمت بیرونی باربیکیو را نیز با سرکه سفید و یک پارچه یا یک پاک‌کننده مخصوص استیل ضد زنگ تمیز کنید. توجه کنید که سرکه می‌تواند غذای سوخته را حل کند و باربیکیو شما را تمیز نماید. برای تمیز کردن با سرکه، دو فنجان سرکه را با دو فنجان آب رقیق کرده و در یک بطری اسپری بریزید. حالا می‌توانید باربیکیو استیل خود را با سرکه اسپری کنید. مطمئن شوید که باربیکیو را خوب اسپری کرده‌اید و همه اطراف آن را بپوشانید. هنگامی که محلول حدود ۱۰ دقیقه روی گریل قرار گرفت، می‌توانید شروع به شستشو آن کنید. در ادامه نحوه تمیز کردن باربیکیو باید آن را به طور کامل خشک کنید.

۵) بگذارید اجزای باربیکیو خشک شوند.

اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت‌های باربیکیو کاملا خشک شده‌اند. توجه کنید که اگر باربیکیو خشک نشود و در فضای مرطوبی قرار داده شود، ممکن است بر روی آن کپک رشد کند. کپک عاشق رطوبت، مکان‌های تاریک و چربی است.

۶) اجزای باربیکیو را روغن‌کاری کنید.

برای محافظت از باربیکیو، تمامی اجزای آن را با روغن بپوشانید تا از زنگ زدن آن جلوگیری نمایید.

۷) باربیکیو را دوباره سرهم کنید.

گاز را وصل کنید و سپس باربیکیو را روشن نمایید.

۸) اجازه دهید باربیکیو روشن بماند.

باربیکیو را به مدت ۱۵ دقیقه روشن نگه دارید تا هر چیزی که ممکن است روی برنرها باشد بسوزانید. سپس از برس برای پاک کردن باقیمانده مواد غذایی استفاده کنید.

نکته: پس از هر بار استفاده، گاز را جدا کرده و شیلنگ را بررسی کنید. اگر ترک خورده یا فرسوده شده است، باید آن را تعویض کنید. شما باید به صورت دوره‌ای باربیکیو خود را از نظر ایمنی چک کنید.

در مجله آشپزخانه تهران بخوانید:

سخن پایانی

ما در بالا به طور مفصل در مورد نحوه تمیز کردن باربیکیو صحبت کردیم. اگر شما به دنبال خرید باربیکیو هستید، خوشبختانه امکان خرید و سفارش آن از آشپزخانه تهران وجود دارد. باربیکیو تهران کیچن یکی از معتبرترین مراکز تولید باربیکیو در تهران می‌باشد که امکان سفارش انواع باربیکیو را طبق سلیقه و نیاز شما فراهم کرده است. از طریق وبسایت باربیکیو تهران کیچن می‌توانید انواع کباب پز را به همراه مشخصات کامل آن‌ها مشاهده کنید و نسبت به خرید باربیکیو موردنظرتان اقدام نمایید.

کلیک کنید: مشاهده مدل‌های مختلف باربیکیو

خوشبختانه امروزه تنوع در باربیکیوها بسیار بالاتر رفته است و به راحتی می‌توانید باربیکیویی متناسب با نیاز‌تان را خریداری نمایید. البته در صورتی که نتوانستید، باربیکیو مدنظرتان را بیابید، می‌توانید آن را سفارشی‎‌سازی نمایید. تهران کیچن این امکان را برای مشتریان فراهم کرده است که باربیکیو خود را با ویژگی‌های مدنظرشان سفارش دهند. تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی آشپزخانه تهران (فروشنده تجهیزات آشپزخانه صنعتی) دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می‌باشد. برای دریافت مشاوره رایگان برای خرید باربیکیو می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۸۴۲۹۹۴۳ – ۰۹۱۲۲۱۵۰۱۵۴ تماس حاصل نمایید. همینطور هر سوالی در مورد نحوه تمیز کردن باربیکیو دارید، می‌توانید در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با آشپزخانه تهران پیام در واتساپ