آموزش طرز استفاده باربیکیو گازی و نکاتی که باید آن‌ها را بدانید.

طرز استفاده باربیکیو گازی

در سال‌های اخیر باربیکیوها به یکی از محبوب‌ترین بخش‌های زندگی روزمره بسیاری از مردم تبدیل شده‌اند. از آنجایی که باربیکیوها راحتی و سرعت بالایی را برای پخت غذا می‌دهند، در نتیجه هر روز بر تعداد طرفداران آن‌ها افزوده می‌شود. اگر شما نیز از طرفداران باربیکیو هستید اما طرز استفاده آن را بلد نمی‌باشید، نگران نباشید. ما در این مطلب از وبلاگ تهران کیچن هر آنچه که شما باید در مورد طرز استفاده باربیکیو گازی بدانید را پوشش داده‌ایم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

طرز استفاده باربیکیو گازی به صورت مرحله به مرحله

۱) باربیکیو را به گاز وصل کنید.

معمولا اکثر باربیکیوهای گازی موجود در بازار ایران، مستقیما به گاز شهری وصل می‌شوند و کار می‌کنند. برخی از مدل‌ها مثل باربیکیوهای آشپزخانه تهران با تغییر ژیگلور امکان استفاده از کپسول مایع را نیز فراهم می‌کنند. بسته به نوع باربیکیو، شما باید شیلنگ گاز و رگلاتور را به منبع گاز شهری یا دریچه بالای کپسول وصل کنید. اگر از کپسول مایع به عنوان منبع سوخت باربیکیو گازی استفاده می‌کنید، بهتر است که همیشه کپسول دومی را به عنوان جایگزین داشته باشید.

به این ترتیب در صورتی که موقع آشپزی کپسول مورد استفاده شما تمام شد، به سادگی می‌توانید کپسول جدید را وصل کنید و به پخت‌وپز ادامه دهید. برای روشن کردن باربیکیو گازی، شیر مخزن گاز شهری یا کپسول را تا اخر باز کنید. همینطور قبل از روشن کردن، مطمئن شوید که کپسول آتش‌نشانی در دسترس‌تان است.

طرز استفاده باربیکیو گازی
طرز استفاده باربیکیو گازی

۲) باربیکیو را روشن کنید.

حتما باربیکیو را در فضایی با تهویه خوب قرار دهید و هرگز از باربیکیو گازی در داخل خانه استفاده نکنید. همینطور قبل از روشن کردن باربیکیو، باید درب آن را باز کنید چرا که احتمال تجمع گاز در زیر درب وجود دارد. پس عجله نکنید و درب باربیکیو را به مدت ۱۵ دقیقه باز نگه دارید.

اگر باربیکیو شما دارای سیستم جرقه‌زنی برقی دکمه‌ای است، به سادگی دکمه را فشار دهید و به آرامی دستگیره را بچرخانید. از داخل شلف توری نگاه کنید که آیا برنرها روشن شده‌اند یا نه! در صورتی که باربیکیو روشن شود، شما ردیفی از شعله‌های کوچک مایل به آبی را خواهید دید. به محض روشن شدن، فشار دادن دکمه جرقه‌زن را متوقف نمایید.

نحوه استفاده از باربیکیو گازی
طرز استفاده باربیکیو گازی

اگر برنرها در عرض چند ثانیه روشن نشدند، دستگیره کنترل را به حال اولیه باز گردانید و دکمه جرقه‌زن را رها کنید. چند دقیقه‌ای را صبر کنید تا گاز پخش شود. سپس دوباره امتحان کنید. این کار برای بقیه برنرهای نیز تکرار کنید تا همگی روشن شوند. توجه کنید که برخی از باربیکیوها دارای سیستم جرقه‌زنی خودکار نیستند و باید آن‌ها را به صورت دستی روشن کنید. می‌توانید برای روشن کردن این نوع باربیکیوها از چوب کبریت‌های بلند استفاده کنید.

۳) باربیکیو را از قبل گرم و تمیز کنید.

شما باید در ابتدا همه شعله‌ها را روی حداکثر حرارت قرار دهید و درب آن را ببندید. ۱۰ الی ۱۵ دقیق صبر کنید و سپس تنظیمات شعله‌ها را روی حرارت متوسط کاهش دهید. از برس فولادی برای تمیز کردن باقیمانده غذاها یا هر زبانه‌ای از روی توری فلزی یا برنرها پخت و پز استفاده کنید. اگر باقیمانده غذاها خشک نشده‌اند و به راحتی کنده نمی‌شوند، درب آن را ببندید و اجازه دهید قبل از تمیز کردن با برس، باربیکیو کمی بیشتر گرم شود.

نحوه استفاده باربیکیو گازی
طرز استفاده باربیکیو گازی

۴) غذاهای خود را روی شلف توری باربیکیو بگذارید.

اگر اولین باری است که می‌خواهید غذای خود را روی باربیکیو بپزید، بهتر است گوشتی را انتخاب نمایید که به راحتی طبخ شود. همبرگر و استیک گزینه‌ی عالی بدین منظور هستند. همه گوشت ها را همزمان روی شلف توری باربیکیو قرار دهید. توجه کنید که شما نباید خیلی زود گوشت‌ را برگردانید. اجازه دهید که گوشت برای چند دقیقه با حرارت متوسط بپزد. اگر گوشت به راحتی و بدون چسبندگی از شلف توری جدا می‌شود، پس می‌توان گفت که زمان مناسبی برای برگرداندن آن است.

طرز استفاده باربیکیو گازی
طرز استفاده باربیکیو گازی

پروسه‌ی پخت‌وپز را با برگردادن گوشت مدیریت کنید و در طول پخت، چند باری گوشت را برگردانید. هر چند یکبار گوشت را با کفگیر فشار دهید تا میزان سفت یا نرم بودن آن را تست کنید. معمولا گوشت خام نرم است اما گوشت کاملا پخته شده سفت می‌باشد.

۵) باربیکیو را خاموش کنید.

زمانی که پخت مواد غذایی‌تان تمام شد، باید همه شعله‌ها را خاموش کنید. موقعیت دستگیره‌ها را دوباره چک کنید تا مطمئن شوید که گاز جریان ندارد. صبر کنید تا باربیکیو کاملا خنک شود، سپس درب آن را ببندید و با پوششی از آن در برابر محیط بیرونی محافظت کنید.

چگونه از باربیکیو گازی استفاده کنیم
طرز استفاده باربیکیو گازی

نکات طلایی برای استفاده اصولی از باربیکیو

ما در بالا در مورد طرز استفاده باربیکیو گازی صحبت کردیم. تقریبا کار با باربیکیو گازی ساده است و نیاز به مهارت آنچنانی ندارد. با این حال شما باید به هنگام استفاده از باربیکیو چند نکته‌ی مهم و حیاتی را به خاطر بسپارید. ما در زیر تمامی نکاتی که باید در مورد استفاده صحیح از باربیکیو بدانید را پوشش داده‌ایم.

  • غذا را قبل از روشن کردن باربیکیو آماده کنید.

شما باید مواد غذایی مدنظرتان را حداقل ۲ الی ۳ ساعت قبل از روشن کردن باربیکیو آماده کرده باشید. به یاد داشته باشید که باربیکیوها پس از روشن شدن نیاز به نظارت دائمی دارند و هرگز نباید آن را بدون مراقبت رها نکنید. از قبل در مورد همه‌ی وسایل موردنیاز برای آشپزی برنامه‌ریزی کنید تا مجبور نشوید برای آوردن چیزی به داخل خانه بروید.

  • از دمای مناسب برای پخت هر گوشت مطلع باشید.

دمای مناسب برای باربیکیو به نوع گوشت بستگی دارد. به عنوان مثال، گوشت بره را باید داغ و سریع کبابی کرد. اقلام ظریف‌تر از جمله گوشت گاو و مرغ در دمای متوسط روی باربیکیو کباب می‌شوند. از این رو، برای اینکه بهترین بهره را از باربیکیو خود ببرید، باید دستورالعمل‌های دمای مناسب برای هر نوع گوشت را بدانید.

  • نکات ایمنی را جدی بگیرید.

شما باید نکات ایمنی استفاده از باربیکیو را جدی بگیرید چرا که همه چیز درآنی از لحظه می‌تواند از کنترل خارج شود. همیشه کپسول آتش نشانی را نزدیک باربیکیو نگه دارید و نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید. به یاد داشته باشید استفاده از باربیکیو باعث می‌شود که چربی روی صفحات و سینی چکه‌گیر جمع شود. در صورتی که آن را به طور منظم تمیز نکنید، می‌تواند به عنوان سوخت عمل کند و در حین استفاده از باربیکیو آتش بگیرد. ما در مطلبی جداگانه به طور مفصل هر آنچه که باید به هنگام استفاده از باربیکیو رعایت کنید را پوشش داده‌ایم. حتما مطلب زیر را مطالعه کنید.

در مجله آشپزخانه تهران کیچن بخوانید: ۱۲ نکته‌ی ایمنی که به هنگام استفاده از باربیکیو باید به آن‌ها توجه کنید!

  • کپسول مایع اضافی داشته باشید.

اگر شما از کپسول مایع به عنوان منبع سوخت باربیکیو خود استفاده می‌کنید، بهتر است که همیشه کپسول اضافی داشته باشید. به این ترتیب دیگر نگران تمام شدن سوخت نخواهید بود.

  • همیشه باربیکیو را تمیز کنید.

شما باید قبل از هر بار استفاده یا بعد از هر بار استفاده، تمام سطوح بازبیکیو خود را تمیز کنید. توجه کنید که زمانی باقیمانده آخرین وعده غذایی خود را روی باربیکیو باقی می‌گذارید، دفعه بعد که آن را روشن می‌کنید، ذغال می‌شوند و می‌سوزند. این تکه‌های سوخته در واقع برای سلامتی شما مضر هستند. چرا که غذای سوخته حاوی آمینواسیدها و مواد شیمیایی سرطان‌زا می‌باشد. همینطور باربیکیو کثیف می‌تواند خطر بزرگ آتش‌سوزی را به همراه داشته باشد. ما در مطلب زیر به طور مفصل به نحوه تمیز کردن باربیکیو پرداخته‌ایم.

در مجله آشپزخانه تهران بخوانید: نحوه تمیز کردن باربیکیو: چگونه باربیکیو خود را تمیز کنیم؟

سخن پایانی

ما در بالا به طور مفصل در مورد طرز استفاده باربیکیو گازی صحبت کردیم. اگر شما به دنبال خرید باربیکیو هستید، خوشبختانه امکان خرید و سفارش آن از آشپزخانه تهران وجود دارد. باربیکیو تهران کیچن یکی از معتبرترین مراکز فروش باربیکیو در تهران می‌باشد که امکان سفارش انواع باربیکیو را طبق سلیقه و نیاز شما فراهم کرده است. از طریق وبسایت باربیکیو تهران کیچن می‌توانید انواع کباب پز را به همراه مشخصات کامل آن‌ها مشاهده کنید و نسبت به خرید باربیکیو موردنظرتان اقدام نمایید.

کلیک کنید: مشاهده مدل‌های مختلف باربیکیو

خوشبختانه امروزه تنوع در باربیکیوها بسیار بالاتر رفته است و به راحتی می‌توانید باربیکیویی متناسب با نیاز‌تان را خریداری نمایید. البته در صورتی که نتوانستید، باربیکیو مدنظرتان را بیابید، می‌توانید آن را سفارشی‎‌سازی نمایید. تهران کیچن این امکان را برای مشتریان فراهم کرده است که باربیکیو خود را با ویژگی‌های مدنظرشان سفارش دهند.

تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی آشپزخانه تهران (فروشنده تجهیزات آشپزخانه صنعتی) دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می‌باشد. برای دریافت مشاوره رایگان برای خرید باربیکیو می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۲۸۴۲۹۹۴۳ – ۰۹۱۲۲۱۵۰۱۵۴ تماس حاصل نمایید. همینطور هر سوالی در مورد طرز استفاده باربیکیو گازی دارید، می‌توانید در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با آشپزخانه تهران پیام در واتساپ